LS815: Leadership
SE821: Tactische militaire sensoren
WS822: Survivability van wapensystemen
CS823: Politieke geografie
RS827: Bachelorthesis
CL824: Tweede landstaal (Frans)
CL825: English
CL830: German
LS815: Leadership
Titularis:
Luitenant-kolonel SBH Lic. Alain VANHEE (3 ECTS)
Repetitoren:
Kolonel SBH Lic. (Res) Ronny EECKELOO
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 22 Hr; praktisch werk: 2 Hr; bezoek: 6 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (LS815 - Leadership)
De cursus LS815 ontwikkelt de academische basis mbt verschillende aspecten van leiderschap. De cursus focust op de persoonlijkheid van de leider (het ZIJN, WETEN en DOEN van de leider), de situatie (voornamelijk de werking van een groep) en de wederzijdse beïnvloedingen. Die aspecten worden ontwikkeld door interactieve lessen.
Eindcompetenties (LS815 - Leadership)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (LS815 - Leadership)
Op het einde van de cursus LS815 bezit de leerling de nodige competenties om:
- De basis leiderschapsstijlen uit te leggen en te illustreren
- De basisnoties van leiderschap uit te leggen en te illustreren
- De Visie op Leiderschap bij Defensie uit te leggen
- Uit te leggen en te illustreren wat effectieve leiders moeten zijn (Visie)
- Uit te leggen en te illustreren wat effectieve leiders moeten weten (Visie)
- Uit te leggen en te illustreren wat effectieve leiders moeten doen (Visie)
- De voornaamste monofactoriële en bifactoriële leiderschapsmodellen uit te leggen en te illustreren
- Het besluitvormingsmodel van Maier toe te passen
- Het stappenplan van de besluitvorming toe te passen
- De voornaamste motivatietheorieën uit te leggen en te illustreren
- De notie van sociale cohesie uit te leggen en te illustreren
- De notie van sociale beïnvloeding uit te leggen en te illustreren
- De principes van interpersoonlijke communicatie uit te leggen en te illustreren
- De principes van feedback uit te leggen en te illustreren
- De notie van resilience uit te leggen en te illustreren
- Een persoonlijkheid te analyseren op basis van de leiderschapsmodellen en een oordeel te vellen over zijn/haar leiderschapsstijl
Vereiste voorkennis (LS815 - Leadership)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) BS613 Ethiek
- Ba 1 SSMW (Sem 1) BS615 Sociologie
- Ba 1 SSMW (Sem 2) BS625 Militaire psychologie
- Ba 2 SSMW (Sem 2) BS725 Burgerzin en militaire ethiek I
- Ba 2 SSMW (Sem 2) BS726 Militaire sociologie
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL618 Academische presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communicatiepsychologie
- Ba 1 SSMW (Sem 1) RS619 Kritisch denken
De cursus LS815 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) LS906 Leadership
Cursusmateriaal (LS815 - Leadership)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Referenties (LS815 - Leadership)
Werkvormen (LS815 - Leadership)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
SE821: Tactische militaire sensoren
Titularis:
Luitenant-kolonel v/h Vlw Dr. Ir Marijke VANDEWAL (5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant v/h Vlw Ir Peter FARDEAU
ECTS: 5
Contacturen:
Les: 34 Hr; praktisch werk: 16 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 17.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 33.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (SE821 - Tactische militaire sensoren)
Deze cursus geeft een algemeen overzicht van de sensoren en hun kenmerken in het domein van afstandsdetectie. SE821 richt zich daarbij in een eerste deel tot de groep van passieve sensoren die zich hoofdzakelijk in het optronisch domein situeren. De studie van deze sensoren wordt uitgevoerd door middel van een systeem benadering: voor elke deelgroep van de passieve sensoren wordt de sensor binnen zijn omgeving bestudeerd alsook de verschillende interacties die daarbij plaatsvinden (EM golf-atmosfeer, EM golf - object en dergelijke). De samenstelling, prestaties en de beperkingen van volgende systemen worden toegelicht en vergeleken:
- De helderheidsversterker (analoge en digitale versie)
- De warmtebeeldcamera (gekoelde en niet-gekoelde versie)
- De SWIR camera
Het tweede deel van de cursus bespreekt de actieve sensoren en hun kenmerken in het optronisch en in het radardomein. Ook deze studie van sensoren wordt uitgevoerd door middel van een systeem benadering. De samenstelling, prestaties en de beperkingen van volgende systemen worden toegelicht en vergeleken:
- De radar
- De laser
- De lidar
Eindcompetenties (SE821 - Tactische militaire sensoren)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (SE821 - Tactische militaire sensoren)
- Verhelderen en illustreren van de werking, prestaties, en beperkingen van de onderwezen sensoren
- Identificeren van deze theorie in de technische specificaties van de sensoren
- Onderscheiden van de belangrijke sensor parameters
- Vergelijken van verschillende technische fiches van een zelfde categorie van sensoren
- Verbanden leggen tussen de werking van de sensor en diens prestaties/beperkingen en tussen de sensoren onderling
- Verbanden leggen tussen de parameters vermeld op de technische specificaties
- Toepassen van de theorie op concrete voorbeelden onder de vorm van oefeningen
Vereiste voorkennis (SE821 - Tactische militaire sensoren)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL618 Academische presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 1 SSMW (Sem 1) RS619 Kritisch denken
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC611 Grondbeginselen van wiskunde
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC621 Toegepaste wiskunde
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC712 Grondbeginselen van telecommunicatie en remote sensing
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 3 SSMW (Sem 2) WS822 Survivability van wapensystemen
De cursus SE821 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) WS913 Fire control and guided weapons
Cursusmateriaal (SE821 - Tactische militaire sensoren)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Een syllabus met cursuscode SE821“ Tactische militaire sensoren” (ook beschikbaar op BELADL)
Een slideshow in het engels met zelfde benaming (ook beschikbaar op BELADL)
Technische specificaties (in het Engels)
Referenties (SE821 - Tactische militaire sensoren)
- M. Born and E. Wolf, “Principles of Optics”, Seventh Edition, Cambridge University Press, 1999
- G. Gaussorgues, “Infrared Thermography”, Chapman&Hall, London, 1994
- J.S. Wilson, “Sensor Technology Handbook”, Elsevier Inc, 2005
- M.I. Skolnik, “Introduction to Radar systems”, Third Edition, McGraw-Hill, New York, 2001
- H. Meikle, “Modern radar systems”, Second Edition, Artech House, London, 2008
- G. Stimson, “Introduction to Airborne Radar”, Second Edition, SciTech Publishing Inc, New Jersey, 1998
- J. Hecht, “Understanding Lasers: An Entry-Level Guide”, Third Edition, Wiley-IEEE Press, 2008
- L.Xinju et al, “Laser Technology”, Second Edition, CRC Press, 2010
- J. Shan and C. Toth, “Topographic laser ranging and scanning”, CRC Poress, 2009
Werkvormen (SE821 - Tactische militaire sensoren)
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Gesloten opdracht
Interpreteren, identificeren en evalueren van technische specificaties
WS822: Survivability van wapensystemen
Titularis:
Kolonel Dr. Ir Johan GALLANT (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Ir Véronique DE BRIEY
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 18 Hr; praktisch werk: 12 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (WS822 - Survivability van wapensystemen)
- Samenstelling van een wapensysteem (generiek model, werkingscyclus, aanpassing dracht sensor aan dracht wapen, life cycle cost, essentiële karakteristieken, TRL)
- Overlevingsvermogen (inleiding en definities, evaluatie van het overlevingsvermogen, vermindering van de vatbaarheid, vermindering van de kwetsbaarheid, foutenboomanalyse en residuele operationaliteit, historiek)
- Spreiding van het vuur (toepassingen van statistiek in wapensystemen, ballistische spreiding, spreiding in twee dimensies, juistheid van het vuur, globale spreiding, wet van Poisson)
- Terminale ballistiek van kleinkaliberprojectielen (terminale effecten van kogels op een materieel doel en op een levend doel, individuele ballistische bescherming)
- Terminale ballistiek van grootkaliberprojectielen (terminale effecten van springgranaten en van projectielen met doorboringseffect, beschermingsmiddelen)
- Doeltreffendheid van wapensystemen (modellering en simulatie, vergelijking tussen het tankkanon en de antitankmissile)
Eindcompetenties (WS822 - Survivability van wapensystemen)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (WS822 - Survivability van wapensystemen)
Op het einde van de cursus, zijn de studenten in staat om:
- De functies van het generiek model van een militair systeem te onderscheiden
- De verschillende aspecten van een militair systeem te illustreren
- De concepten van vatbaarheid en kwetsbaarheid te gebruiken
- De modellen van overlevingsvermogen en spreiding te gebruiken
- De terminale ballistiek van klein en grootkaliberprojectielen te begrijpen
- De doeltreffendheid van een wapensysteem toe te lichten
Vereiste voorkennis (WS822 - Survivability van wapensystemen)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 2 SSMW (Sem 2) WA721 Grondbeginselen van de ballistiek
- Ba 3 SSMW (Sem 1) WA811 Bewapening en munitie
De cursus WS822 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 SSMW (Sem 2) SE821 Tactische militaire sensoren
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) WS913 Fire control and guided weapons
Cursusmateriaal (WS822 - Survivability van wapensystemen)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Referenties (WS822 - Survivability van wapensystemen)
R.E. Ball, The Fundamentals of Aircraft Combat Survivability Analysis and Design, Ed. 2, AIAA, 2003
Werkvormen (WS822 - Survivability van wapensystemen)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
CS823: Politieke geografie
Titularis:
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Nathalie MARCUS ( 5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. MA Michaël ALEXANDRE
ECTS: 5
Contacturen:
Les: 42 Hr; praktisch werk: 6 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 3
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: 42, 18, 11, 11, 18
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 17.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 33.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (CS823 - Politieke geografie)
Inleiding
Het militaire instrument is één van de verschillende waarover een staat beschikt voor de uitvoering van zijn buitenlands beleid. In dit opzicht moeten jonge officieren, die eventueel naar het buitenland kunnen worden gestuurd, in staat zijn om het gedrag van de staten in het kader van de internationale betrekkingen te begrijpen. Om de complexiteit van de wereld te doorgronden, op verschillende niveaus en in verschillende dimensies, kunnen we gebruik maken van verschillende "lenzen". Elk van hen zal een ander perspectief geven op deze complexiteit. In dit perspectief kan "Politieke Geografie" worden beschouwd als één van deze lenzen, waardoor we in een complexe wereld een referentiekader hebben om te proberen de houding van staten te doorgronden en te bevatten.
Door de cursus "Internationale Veiligheid" (CS 817) hebben de studenten de basisconcepten van de internationale betrekkingen, die onontbeerlijk zijn voor het begrip van de betrekkingen tussen de belangrijkste actoren van de geglobaliseerde wereld, in casu de natiestaten, geassimileerd. Politieke Geografie benadrukt de invloed van de geografische dimensie in het buitenlands beleid en de internationale betrekkingen. Deze aanpak verrijkt de analyse van de internationale betrekkingen en maakt een meer gerichte analyse mogelijk van de capaciteiten, de intenties en de acties van staats- en niet-overheidsactoren met een territoriale dimensie. Het hoofddoel van deze cursus is dan ook de studenten bewust te maken van de geopolitieke dimensie. Op die manier zullen zij de capaciteit verwerven om het regionale en mondiale evenwicht dat via deze dimensie de internationale betrekkingen domineert, te doorgronden.
Structuur van de cursus
De cursus is verdeeld in drie delen:
- In het eerste deel ligt de nadruk op de evolutie van de verschillende sleutelbegrippen van geopolitieke scholen doorheen de geschiedenis
- In het tweede deel zullen deze verschillende theorieën worden toegepast op de grote geopolitieke mogendheden: de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Rusland, China, de Indiase Unie en Latijns-Amerika
- Het derde deel zal zich richten op de analyse van een conflictgebied (geografische locatie) door de studenten
Evaluaties
De proeven praktische werken bestaan uit: twee individuele presentaties, een schriftelijke test en een groepspresentatie (mondeling + schriftelijk).
Eindcompetenties (CS823 - Politieke geografie)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: uitwerken van een onderzoeksvraag met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (CS823 - Politieke geografie)
Einddoelen:
Tegen het einde van deze cursus zullen de studenten in staat zijn:
- De complexiteit van historische en hedendaagse geopolitieke kwesties te kunnen uitleggen, categoriseren en illustreren (op basis van hun kennis van de termen en concepten en van de modellen die in de politieke geografie worden gebruikt) en het begrip territorialiteit toe te passen om geopolitieke problemen op te lossen in de huidige complexe en geglobaliseerde wereldomgeving.
- Om de actuele politieke aardrijkskundige kwesties (mits vergelijken, in kaart brengen, relateren en/of verbinden) te bespreken en te debatteren (na het identificeren, interpreteren ervan). Dit houdt ook in dat de literatuur kritisch wordt geanalyseerd en dat er passende conclusies worden getrokken.
- Om een eenvoudig onderzoekswerk op het gebied van de Politieke Wetenschappen uit te voeren en te presenteren (door de posities, gedragingen en doelstellingen van een staat die een bepaalde geografische ruimte exploiteert te identificeren, deze te illustreren en/of te categoriseren, de verklarende elementen van hun acties te structureren en hypotheses te ontwikkelen over hun motivaties en over de waarschijnlijke toekomst van een probleem van Politieke Aardrijkskunde).
Gedetailleerde leerdoelen:
- De algemene doelstelling van de cursus wordt als eerste einddoel aangehaald.
- De studenten moeten in staat zijn om de impact van fysieke geografie, menselijke geografie en de ruimtelijke dimensie in de uitvoering van militaire instrumenten, handelsbeleid en/of diplomatieke betrekkingen te begrijpen. Dit houdt in dat rekening moet worden gehouden met de dynamiek van de geopolitiek wanneer het internationale systeem en de operationele omgeving evolueren. Daartoe moeten de studenten de verschillende theorieën en kernbegrippen die ermee samenhangen, kunnen gebruiken in een casestudy zoals vermeld werd in de tweede einddoelstelling.
Aan het einde van de cursus hebben de studenten volgende vaardigheden verworven:
- In termen van kennis kunnen zij:
- De sterke en de zwakke punten van de geopolitieke benadering in kaart brengen, het verband met andere theoretische benaderingen enerzijds en het bevoorrechte verband met veiligheid en strategische studies anderzijds identificeren.
- Geopolitieke theorieën en hun sleutelconcepten met behulp van historische en hedendaagse gebeurtenissen gebruiken, selecteren en waarderen.
- Met het oog op het begrijpen van het gedrag van grootmachten in hedendaagse omstandigheden, de relevante en geldige concepten passen van geofysica, menselijke geografie en het rekening houden met ruimte toe om argumenten te ontwikkelen op basis van logische argumentatie; en de conclusies en de redenering erachter uit te leggen.
- De invloed van de grondstoffenschaarste op de internationale betrekkingen vanuit een geo-economisch en geo-historisch oogpunt identificeren en uitleggen.
- In termen van vaardigheden kunnen zij:
- De concepten in theoretische referentieteksten onderzoeken, interpreteren, illustreren, synthetiseren met betrekking tot geo-economische en geo-historische gebeurtenissen.
- Een complex probleem in een beperkte tijd, terwijl u uw eigen conclusies over het probleem trekt te kunnen ontleden en deconstrueren.
- Formuleer een gegrond argument, gebaseerd op geopolitieke concepten; en communiceer het zowel mondeling als schriftelijk.
- Werken in een groep, d.w.z. zelfstandig werken met aanpassing aan de groepsdynamiek, informatie verzamelen vanuit een kritische benadering en een groepsbeoordeling formuleren op basis van kritische reflectie en een wetenschappelijke benadering binnen de groep.
- Academische vaardigheden:
- De implementatie van academische vaardigheden vormt een substantieel onderdeel van deze cursus. De derde einddoelstelling brengt deze in de praktijk.
- De twee individuele presentaties stellen de studenten in staat de resultaten van hun onderzoek mondeling en in gepaste stijl te communiceren.
- De presentatie (mondeling en schriftelijk) van een groepswerk stelt hen in staat om te communiceren door de juiste taalvaardigheid toe te passen op de presentatie van hun onderzoek.
Vereiste voorkennis (CS823 - Politieke geografie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL618 Academische presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CS817 Internationale veiligheid
De cursus CS823 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS961 International conflicts in historical perspective
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS962 Strategic studies
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS963 Contemporary security issues
Cursusmateriaal (CS823 - Politieke geografie)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Literatuur
Deze cursus refereert zich aan de tijdens de lessen gebruikte PowerPointpresentaties (die een syllabus vervangen) alsook aan enkele bijkomende teksten.
- Referentieboeken
- Artikels, die zijn te raadplegen via de referentieboeken of via bezorgde links
- Case Studies en toegevoegde lezingen
Deze documenten worden door de cursusverantwoordelijke via BelADL ter beschikking gesteld.
Referenties (CS823 - Politieke geografie)
De drie hierna aangehaalde referentiewerken zullen U toelaten Uw kennis perfectioneren:
- Géopolitique, la longue histoire d´aujourd´hui; LACOSTE Yves; Ed. Larousse; ISBN: 9782035876539; 2012
- Geopolitiek: “geografisch geweten “van de buitenlandse politiek?; CRIEKEMANS David; Uitgeverij GARANT; SBN: 978-90-441-1969-5; 2007
- Introduction to Geopolitics; 3th edition; FLINT Colin; Routledge Ed.; ISBN 978-1-138-19216-4; 2017
Het is ten zeerste aanbevolen om de internationale pers en de samenvattingen ervan regelmatig te volgen. In het Engels zullen de studenten de volgende kranten en titels volgen: The Economist, Financial Times, Foreign Policy, Foreign Affairs, International Herald Tribune, The New York Times of The Washington Post.
Werkvormen (CS823 - Politieke geografie)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
De cursus is samengesteld uit teksten (zowel zuiver academische als voorbeelden ter referentie), die moeten voorbereid worden door de leerlingen. Deze bronnen zijn onderling verbonden, in de brede zin van het woord, met het handboek en zijn beschikbaar op BelADL.
RS827: Bachelorthesis
Titularis:
Professor Dr. Cind DU BOIS (9 ECTS)
ECTS: 9
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 0
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 30.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 60.0
Examenvorm: mondeling
Nuttige informatie over het examen: evaluatie promotor (op 30 punten), evaluatie commissaris (op 20 punten), evaluatie presentatie (op 20 punten)
Inhoud (RS827 - Bachelorthesis)
Ref: P-RMA-126
De Bachelor Proef (BAP) is een werkstuk dat op academisch niveau verslag uitbrengt van een zelfstandig uitgevoerde studie. De begintermen voor de BAP zijn de eindtermen van de vakken onderzoeksmethoden, kritisch denken, academisch schrijven en academisch presenteren.
Eindcompetenties (RS827 - Bachelorthesis)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (RS827 - Bachelorthesis)
Op het einde van de BAP kan de student:
- Stap voor stap een vooraf gedefinieerd onderzoeksproject uitvoeren
- Relevante bronnen selecteren
- De wetenschappelijke en secundaire literatuur, die voor het project relevant zijn, kritisch evalueren
- Een duidelijke synthese en een genuanceerde interpretatie van het probleem geven, volgens de kwaliteitsnormen van goed onderzoek
- Een probleemoplossing starten
- Rapporteren over hun onderzoek in een duidelijke stijl van academisch schrijven
- De kennis overdragen op een doordachte manier in een mondelinge presentatie aangepast aan een universitair publiek, gespecialiseerd of niet in het vakgebied
Vereiste voorkennis (RS827 - Bachelorthesis)
Daarnaast is het wenselijk dat de student over relevante voorkennis beschikt in het domein van het gekozen vakgebied.
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL618 Academische presentatievaardigheden
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL715 Eerste landstaal
- Ba 1 SSMW (Sem 1) RS619 Kritisch denken
- Ba 1 SSMW (Sem 2) RS620 Onderzoeksmethodes
De cursus RS827 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Masterproef (Sem 2) RS971 Masterproef SSMW
Cursusmateriaal (RS827 - Bachelorthesis)
Gedefinieerd met de promotor
Referenties (RS827 - Bachelorthesis)
P-RMA-126
Werkvormen (RS827 - Bachelorthesis)
Open opdracht
CL824: Tweede landstaal (Frans)
Titularis:
De Heer Lic. Jean HARGOT (3 ECTS)
Repetitoren:
Kaptein-commandant v.h Vlw Lic. Jean-Louis HINGOT
De Heer Lic. Dominique DUMONT
Kaptein-commandant v/h Vlw Lic. Hilde COUCKE
Mevrouw Lic. Nathalie CALLENS
Mevrouw Rosetta PANZERA
De Heer Lic. Christian STEEN
ECTS: 3
Contacturen:
Practisch werk : 45 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 3
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 30.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 0.0 (voor deze cursus is er geen examen)
Inhoud (CL824 - Tweede landstaal (Frans))
- Verwerving van militaire en algemene woordenschat via het bestuderen van teksten en video-opnames
- Mondelinge uiteenzettingen
- Samenvattingen van teksten
- Voeren van debatten
- Analyseren en bespreken van bepaalde huidige thema’s waarrond groepsdiscussies worden georganiseerd
- Uitleg van grammaticale regels
- Techniek van het schriftelijk verslag van een videodocument
- Herhaling van grammatica en woordenschat met het oog op actieve mondelinge en schriftelijke taalbeheersing en communicatie
- Kritische analyse van bronnen (teksten, opnames, films, ...)
- Bevorderen van de communicatieve competentie en aandacht voor de specifieke culturele contexten
- Boekbespreking
Eindcompetenties (CL824 - Tweede landstaal (Frans))
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau C1 voor luisteren en lezen en niveau B2 voor spreken en schrijven in de tweede taal (Gemeenschappelijk Europees ReferentieKader GERK)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (CL824 - Tweede landstaal (Frans))
- Luistervaardigheid en spreekvaardigheid: de inhoud van een mondelinge uiteenzetting verstaan over een hele reeks onderwerpen wanneer standaardtaal wordt gebruikt
- Op duidelijke wijze over een hele reeks onderwerpen mondeling en schriftelijk verslag kunnen uitbrengen en een eigen standpunt verwoorden
- Over algemene onderwerpen met een moedertaalgebruiker een gesprek voeren zonder dat uw uitdrukkingsvermogen ervaren wordt als een belemmering van de communicatie
- De inhoud verstaan van vrij complexe teksten die handelen over concrete of abstracte onderwerpen alsook van technische documenten die handelen over onderwerpen waar de leerling mee vertrouwd is
- De belangrijkste grammaticale regels kunnen toepassen.
- Publicaties op het vlak van internationale politiek kritisch kunnen analyseren om er de gevolgen voor de internationale veiligheid uit af te leiden. Erover een eigen standpunt kunnen verwoorden
Vereiste voorkennis (CL824 - Tweede landstaal (Frans))
Wezenlijke kennis van het Frans 2LT (taalexamen 2 Bachelor)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL716 Tweede landstaal (Frans)
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL728 Tweede landstaal (Frans)
De cursus CL824 wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis
Cursusmateriaal (CL824 - Tweede landstaal (Frans))
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Artikels
Syllabus: Cours de français multimedia
Krantenartikelen uit de voornaamste Franstalige geschreven media
Audiovisuele middelen: documentaires
Oefeningen en aanvullende literatuur worden eveneens ter beschikking gesteld
Boekbespreking
Middelgroot woordenboek Frans-Nederlands – Nederlands-Frans, Van Dale of Woordenboek Van Dale N/F F/N voor school
La conjugaison pour tous, Bescherelle, Hatier
Referenties (CL824 - Tweede landstaal (Frans))
Werkvormen (CL824 - Tweede landstaal (Frans))
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
DOCEREN: grammatica, woordenschat, analyseren van teksten
OPEN OPDRACHTEN: het schrijven van een tekst, het doen van opzoekingswerk in de bibliotheek, het collecteren van items die aan welomschreven eigenschappen voldoen
ONDERWIJSLEERGESPREK: teksten of video lezen en bespreken
GESLOTEN OPDRACHTEN: mondelinge uiteenzettingen, samenvattingen van teksten
CL825: English
Course holder:
Captain-Commandant Lic. Koen HEYLEN (3 ECTS)
Repetitors:
Miss Lic. Silke GOMMERS
Mrs. MA Alexandra ARDELEAN
Captain Lic. Michaël HALENG
ECTS: 3
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 3
Daily work: number of oral evaluations: 1
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL825 - English)
- Herhaling van essentiële elementen van de grammatica; samengestelde bijvoeglijke naamwoorden, connectoren, modaliteit, gerundium en infinitief en verdere herhaling van alle tijden
- Inleiding tot de woordenschat met betrekking tot een aantal dagelijkse onderwerpen: economie, cultuur, wetenschap, technologie, sociale media, internationale betrekkingen en organisaties, actualiteit, (geo)politiek, ethiek, wetgeving en het leger
- Biedt lees- en luistermateriaal van niveau 3 over de behandelde onderwerpen
- Biedt mondeling en schriftelijk materiaal van niveau 2 over de behandelde onderwerpen
Learning outcomes (CL825 - English)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau 3 (“Professional”) in luisteren en lezen en niveau 2 (“Functional”) in spreken en schrijven in Engels (STANAG 6001)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Goals (CL825 - English)
Aan het einde van de cursus moeten de studenten niveau 3 in luister- en leesvaardigheid en niveau 2 in schriftelijke en mondelinge uitdrukking hebben bereikt.
Van hen wordt verwacht dat ze in staat zijn om:
- Mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen; feiten te vermelden; te vergelijken en te contrasteren; eenvoudige instructies en aanwijzingen te geven; voorspelbare vragen te stellen en beantwoorden.
- Concrete onderwerpen te behandelen zoals persoonlijke achtergrond, familie, interesses, werk, reizen en actualiteit.
- Begrijpelijk te zijn voor een moedertaalspreker, ook al kunnen er fouten in de uitspraak, woordenschat en grammatica voorkomen.
- Schriftelijke en mondelinge taal te begrijpen die functies omvat zoals het formuleren van hypothesen, het ondersteunen van een mening, het verklaren en verdedigen van een beleid, argumenteren en bezwaar maken. Abstracte concepten te begrijpen in discussies over complexe onderwerpen (waaronder economie, cultuur, wetenschap, technologie) en in zijn/haar vakgebied.
- Eenvoudige en routinematige persoonlijke en professionele correspondentie en gerelateerde documenten, zoals memo´s, briefpapier, rapporten en privébrieven te produceren, te schrijven over onderwerpen die verband houden met het dagelijks leven, feiten te vermelden, instructies te geven, mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen, zinnen logisch te combineren en verbinden; alinea’s te contrasteren.
Prerequisites (CL825 - English)
The student should have SLP level 2+ 2 2+ 2 as described in STANAG 6001
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL617 English
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL628 English
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL729 English
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL818 English
The course CL825 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ma SSMW (Module E2) (Sem 1) DS952 Project and program management
- Ma SSMW (Module E2) (Sem 1) DS953 Performance optimalisation
Course material (CL825 - English)
- Manual (made available)
- Articles
"Advanced English II" (2020)
"An English Grammar" (2016)
"Booklet E" (2020)
References (CL825 - English)
Didactic means (CL825 - English)
- Teach
- Demonstrate
- Educational conversation
- Class conversation
- Closed task
- Open task
CL830: German
Course holder:
Mr. Lic. Johan DE SMET (3 ECTS)
ECTS: 3
Remark:
Elective course for the cadets with English level SLP 3232
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 2
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL830 - German)
- Basisgrammatica
- Woordenschat gericht op (voornamelijk) mondelinge communicatie in modern Duits
- Lees-, luister- en spreekoefeningen
- Kennismaking met Duitse samenleving en cultuur
- Actualiteit
Learning outcomes (CL830 - German)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Goals (CL830 - German)
De niveaus A1 tot C2 verwijzen naar het Gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen.
- Beginners (A1/A2) kunnen:
- Korte en eenvoudige teksten begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Korte en eenvoudige vragen en boodschappen begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven, op voorwaarde dat de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en zijn taalgebruik aanpast
- Zich verstaanbaar maken en eenvoudige conversaties voeren over concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Gevorderden (B1/B2) kunnen:
- De hoofdzaken begrijpen uit teksten over vertrouwde of actuele onderwerpen
- Vragen en boodschappen in de standaardtaal begrijpen die betrekking hebben op vertrouwde of actuele zaken
- Zich uitdrukken over vertrouwde onderwerpen en persoonlijke interesses; vertellen over ervaringen en gebeurtenissen
- Ver gevorderden (C1/C2) kunnen:
- Bijna alles begrijpen wat ze lezen en horen in de standaardtaal
- Informatie uit schriftelijke en mondelinge bronnen samenvatten en parafraseren; argumenten gebruiken
- Zich spontaan, vlot, duidelijk en genuanceerd uitdrukken over complexere thema´s
Prerequisites (CL830 - German)
Normaal hebben studenten die deze cursus volgen, de cursus CL619, CL630, CL730 en CL819 gevolgd. Toch is dat geen verplichting. Voorkennis is dus niet vereist. Al wie geslaagd is voor de SLP-test Engels (niveau 3232) mag de lessen Duits volgen. Binnen een groep zijn verschillende niveaus mogelijk. In de mate van het mogelijke houdt de docent rekening met verschillende niveaus van voorkennis.
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL619 German
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL630 German
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL730 German
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL819 German
The course CL830 is not mentioned as a prerequisite for other courses
Course material (CL830 - German)
- Syllabus: grammatica, teksten, oefeningen
- Audiovisueel materiaal
- Websites
References (CL830 - German)
Didactic means (CL830 - German)
- Teach
- Demonstrate
- Class conversation
- Closed task
Lessen in kleine groepen
Woordenschat en grammatica
Teksten (geschreven, gesproken), websites, film(fragmenten),...
Lees-, luister-, spreekoefeningen