SC611: Grondbeginselen van wiskunde
SC612: Basisinformatica en computertechnologie
BS613: Ethiek
BS615: Sociologie
RS619: Kritisch denken
CL715: Eerste landstaal (Nederlands)
CL616: Tweede landstaal (Frans)
CL617: English
CL619: German
SC611: Grondbeginselen van wiskunde
Titularis:
Majoor v/h Vlw Dr. Ir Robby HAELTERMAN (3 ECTS)
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 16 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (SC611 - Grondbeginselen van wiskunde)
- Matrices en lineaire stelsels
- Vectoren in 2D
- Complexe getallen
- Functies in 1 veranderlijke:
- Elementaire functies
- Inverse functies
- Afgeleiden
- Taylor reeksontwikkeling
- Kegelsneden
- Optimalisatie
- Onbepaalde integraal
- Bepaalde integraal
Eindcompetenties (SC611 - Grondbeginselen van wiskunde)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Leerdoelstellingen (SC611 - Grondbeginselen van wiskunde)
Op het einde van de cursus, zijn de studenten in staat om:
- De verschillende termen en symbolen uit de hogere wiskunde te herkennen en toe te passen
- Formules uit de hogere wiskunde toe te lichten en toe te passen aan de hand van voorbeelden
- De principes van algebra en analyse te gebruiken om problemen op te lossen
- Wiskundige redeneringen uit te leggen na een logische argumentatie
Vereiste voorkennis (SC611 - Grondbeginselen van wiskunde)
3 uren wiskunde per week in het secundair onderwijs
De cursus SC611 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1+2) BS021 Vluchtprincipes
- Ba 2 SSMW (Sem 2) DS723 Algemene economie
- Ba 3 SSMW (Sem 1) EP021 Zuigermotoren
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 2) EP903 Energy
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) EP915 Applied mechanics
- Ba 3 SSMW (Sem 1) SC021 Geodesie en navigatie
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC621 Toegepaste wiskunde
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC623 Theoretische mechanica
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC624 Elektriciteit
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC712 Grondbeginselen van telecommunicatie en remote sensing
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 3 SSMW (Sem 2) SE821 Tactische militaire sensoren
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM921 Land vehicles propulsion, stability and performance
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM931 Aircraft propulsion, stability and performance
- Ba 2 SSMW (Sem 1) WA711 Energetische materialen
- Ba 2 SSMW (Sem 2) WA721 Grondbeginselen van de ballistiek
Cursusmateriaal (SC611 - Grondbeginselen van wiskunde)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Handboek: Calculus, Cambridge University Press, Ken Binmore and Joan Davies
Referenties (SC611 - Grondbeginselen van wiskunde)
Calculus, Cambridge University Press, Ken Binmore and Joan Davies
Werkvormen (SC611 - Grondbeginselen van wiskunde)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
SC612: Basisinformatica en computertechnologie
Titularis:
Majoor v/h Vlw Dr. Ir Filip VAN UTTERBEECK (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant IMM Ir François DOSSOGNE
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 13 Hr; praktisch werk: 20 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (SC612 - Basisinformatica en computertechnologie)
Deze cursus brengt de leerlingen de basisbegrippen uit de computertechnologie bij. Zowel hardware, software als netwerken worden behandeld.
- Hardware
- Computerarchitectuur
- Geheugen, CPU, busarchitectuur, hoe werkt een CPU, multi-core, multi-processor
- Communicatie met andere devices, controllers, USB
- Input, output, storage devices
- Data en data storage
- Bits en hoe ze worden opgeslagen, adressering, RAM
- Mass storage: magnetisch, optisch, flash drives
- Informatie voorstellen als bits: tekst, getallen, beelden, audio, video
- Datacompressie, pariteit, error-correction
- Operating systems en software
- Componenten van een OS, soorten OS
- Booten
- Werking, processen
- Veiligheid
- Andere types software
- Programmeertalen, verschil tussen broncode en executable
- Netwerken en het internet
- Soorten netwerken
- Protocols
- Netwerken combineren: bridge, switch, router, …
- Architectuur van het internet
- Internetadressen
- Internet applicaties: browsers, mail, VoIP, streaming, …
- HTML, XML
- Internetveiligheid: virussen, spyware, phishing, DoS, spam, …
- Encryptie: https, authenticatie, digitale handtekening
- Cloud
- Praktijk
- Websearches
- Beveiliging en onderhoud van een PC
- Verbinden met een netwerk
- Gebruik van het internet
- Tekst, audio en videobestanden
Eindcompetenties (SC612 - Basisinformatica en computertechnologie)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (SC612 - Basisinformatica en computertechnologie)
Op het einde van deze cursus bezit de leerling alle nodige vaardigheden om een computer efficiënt en veilig te gebruiken in een professionele context en begrijpt hij hoe netwerken en het internet werken.
Vereiste voorkennis (SC612 - Basisinformatica en computertechnologie)
De cursus SC612 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL005F (SSMW) Eerste taal voor internationale leerlingen
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 3 SSMW (Sem 1) SC021 Geodesie en navigatie
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC622 Information management
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM931 Aircraft propulsion, stability and performance
- Ba 2 SSMW (Sem 2) TN722 Netwerken en information assurance
Cursusmateriaal (SC612 - Basisinformatica en computertechnologie)
- Software
- Hardware (laptop)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
Referenties (SC612 - Basisinformatica en computertechnologie)
Werkvormen (SC612 - Basisinformatica en computertechnologie)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
Deze cursus wordt in het Nederlands gedoceerd. De documentatie is in het Engels.
BS613: Ethiek
Titularis:
Professor Dr. Carl CEULEMANS (4 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Dr. Michaël DEWYN
ECTS: 4
Contacturen:
Les: 28 Hr; praktisch werk: 12 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 13.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 27.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (BS613 - Ethiek)
Het doel van deze cursus is om de leerlingen vertrouwd te maken met een aantal kernbegrippen en basistheorieën uit de ethiek of de moraalfilosofie. In de cursus komen de drie deeldisciplines binnen de ethiek aan bod: meta-ethiek, normatieve ethiek en toegepaste ethiek. Bij meta-ethiek wordt onder meer nagedacht over de vraag of een ethische uitspraak net als een waarnemingsuitspraak objectief waar is. Of is een ethisch oordeel integendeel een puur subjectieve aangelegenheid? Het grootste deel van de cursus wordt echter gewijd aan het bestuderen van de normatieve ethiek. Deze discipline heeft tot doel om na te gaan hoe we zouden moeten handelen, of welk soort leven we zouden moeten leiden. Hierbij komen de drie grote stromingen binnen de normatieve ethiek aan bod: het utilitarisme, de deontologie en de deugdethiek. De sterktes en zwaktes van de verschillende theorieën worden telkens geïllustreerd aan de hand van toepassingen binnen verschillende domeinen, zoals bijvoorbeeld de bio-ethiek. De toegepaste ethiek zal echter vooral aan bod komen tijdens de praktische werken.
Eindcompetenties (BS613 - Ethiek)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Ethisch denken en handelen: een goede visie geven, inclusief een reflectie op de sociale en ethische verantwoordelijkheden
- Ethisch denken en handelen: handelen door rekening te houden met zijn/haar sociale en ethische verantwoordelijkheden
Leerdoelstellingen (BS613 - Ethiek)
Na beëindiging van de cursus wordt van de studenten verwacht dat ze:
- De basisbegrippen uit de ethiek kunnen identificeren, toelichten en gebruiken in een specifieke casus of context. Bijvoorbeeld: wat is het verschil tussen "ethiek" en "moraal", wat wordt bedoeld met "cultureel relativisme", "natuurrecht", wat is de positie van het utilitarisme of de deontologie in de context van euthanasie, dierenrechten, het gebruik van geweld, enz.
- Het belang van ethiek in het dagdagelijkse leven en in het beroepsleven kunnen uitleggen, toelichten en illustreren
- De basishypothesen die gehanteerd worden bij een ethische argumentatie kunnen herkennen en die zelf kunnen gebruiken en evalueren in nieuwe casussen
- Het onderscheid tussen de verschillende ethische theorieën en stromingen kunnen identificeren, verhelderen en bekritiseren
- Verbanden kunnen leggen tussen ethiek en rechten en plichten, en tussen ethiek en politiek
Vereiste voorkennis (BS613 - Ethiek)
De cursus BS613 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 2) BS725 Burgerzin en militaire ethiek 1
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) BS907 Citizenship and military ethics II
- Ba 3 SSMW (Sem 2) LS815 Leadership
Cursusmateriaal (BS613 - Ethiek)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Referenties (BS613 - Ethiek)
- Barbara MacKinnon en Andrew Fiala, Ethics. Theory and Contemporary Issues (8th edition), Stamford CT, Cengage Learning, 2015
- Peter Singer (ed.), A Companion to Ethics, Malder/Ma, Blackwell Publishers, 1997
Werkvormen (BS613 - Ethiek)
- Doceren
- Gesloten opdracht
BS615: Sociologie
Titularis:
Professor Dr. Delphine RESTEIGNE (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant v/h Vlw MSc. Lic. Frik VANDERSTRAETEN
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 21 Hr; praktisch werk: 6 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (BS615 - Sociologie)
In het eerste deel van de cursus wordt besproken uit wat sociologie nu precies bestaat en welke de verschillende stappen van de sociologische kennis zijn. Ook in het eerste deel komen de 2 belangrijkste paradigma’s van de sociologie (holistische en individualistische) en het methodologisch individualisme aan bod . Het eerste deel wordt tenslotte afgesloten met een bespreking van de vier types van sociologische theorieën die men kan onderscheiden.
Het tweede deel is gewijd aan de bespreking van de vier klassieke auteurs van de sociologie die de ontluikende industriële maatschappij beschreven hebben en geprobeerd hebben om ze te verklaren (Marx en Durkheim) en ze te begrijpen (Weber).
Het laatste deel van de cursus is gewijd aan enkele sleutelbegrippen van de sociologie die zich in het hart bevinden van de functionering van de maatschappijen en meer in het bijzonder in de postindustriële maatschappijen. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de sociale relaties, de sociale stratificatie en de sociale verandering.
Eindcompetenties (BS615 - Sociologie)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
Leerdoelstellingen (BS615 - Sociologie)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- De maatschappij waarin ze leven kunnen analyseren aan de hand van de conceptuele middelen ontwikkeld in de loop van de cursus
- In staat zijn de verschillende hedendaagse sociale processen te duiden en verduidelijken aan de hand van de belangrijkste sociologische stromingen
- Conceptueel de belangrijkste sociologische basisbegrippen kennen en een systematische analyse kunnen doen van de contemporaine organisaties en maatschappijen
- In staat zijn sociologische teksten te lezen en te verklaren aan de hand van de academische begrippen aangereikt in de cursus
Vereiste voorkennis (BS615 - Sociologie)
De cursus BS615 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 2) BS726 Militaire sociologie
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) BS904 Cultural dimensions of operations
- Ba 3 SSMW (Sem 2) LS815 Leadership
Cursusmateriaal (BS615 - Sociologie)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
De syllabus, de slides en de artikels worden ter beschikking gesteld op het digitale leerplatform BELADL
Referenties (BS615 - Sociologie)
Werkvormen (BS615 - Sociologie)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
RS619 Kritisch denken
Titularis:
Majoor Dr. Lic. MA Tom SIMOENS (2 ECTS)
Andere lesgevers:
Majoor Lic. MA Koen TROCH (1 ECTS)
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 14 Hr; praktisch werk: 18 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (RS619 - Kritisch denken)
De leerinhoud wordt opgedeeld in thema’s. Een eerste college wil de studenten confronteren met de noodzaak aan kritisch denken, zowel binnen een academische context als in het dagelijkse leven. In een tweede college volgt dan een definitie van kritisch denken met een bijhorend basisschema (Paul en Elder).
Daarna komt het eerste van twee grote delen aan bod, over argumenten. Hierin zullen volgende onderwerpen worden behandeld:
- Argumenten herkennen en ontleden in een tekst
- Relevantie en voldoendheid van premisses
- Waarheid en aanvaardbaarheid van premisses en conclusies
- Redeneervormen: deductie en inductie
Ten slotte volgt de tweede hoofdbrok onder de noemer factchecking. De cursus zal ook de brug slaan met enkele vaak voorkomende bronnentypes en media waar een student vandaag niet meer om heen kan. Deze casussen zijn niet alleen relevant ter voorbereiding van hun latere academische onderzoek (met gebruik van bronnen), maar oefenen de studenten ook in het praktisch toepassen van het kritisch denken in het dagelijkse leven. Daarnaast is factchecking onmisbaar om de argumenten van anderen kritisch te kunnen doorlichten. Hierin zullen volgende onderwerpen worden behandeld:
- Inleiding: kritisch omgaan met bronnen
- Foto’s en beeldmateriaal
- Cijfermateriaal
- Traditionele en sociale media
Eindcompetenties (RS619 - Kritisch denken)
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (RS619 - Kritisch denken)
De student:
- Herkent een argument in een tekst en kan de argumentatiestructuur uittekenen
- Herkent en begrijpt de belangrijkste redeneervormen (inductie en deductie) en kan deze kritisch beoordelen op een methodische wijze
- Kan ongeziene stukken tekst (al dan niet gestoffeerd met foto´s of cijfermateriaal, al dan niet verspreid via klassieke of sociale media) analyseren via een eenvoudige factcheck en is in staat om de in de tekst naar voren gebrachte argumenten kritisch te beoordelen
Vereiste voorkennis (RS619 - Kritisch denken)
De cursus RS619 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) BS625 Militaire psychologie
- Ba 2 SSMW (Sem 2) BS726 Militaire sociologie
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL005F (SSMW) Eerste taal voor internationale leerlingen
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communicatiepsychologie
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) CS021 Geschiedenis van maritieme oorlogsvoering
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CS817 Internationale veiligheid
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS962 Strategic studies
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS963 Contemporary security issues
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 2) DS905 Management of the public sector and defense
- Ba 3 SSMW (Sem 2) LS815 Leadership
- Ba 1 SSMW (Sem 2) RS620 Onderzoeksmethodes
- Ba 3 SSMW (Sem 2) RS827 Bachelorthesis
- Masterproef (Sem 2) RS971 Masterproef SSMW
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 3 SSMW (Sem 2) SE821 Tactische militaire sensoren
Cursusmateriaal (RS619 - Kritisch denken)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Slides en PW-materiaal worden ter beschikking gesteld via het digitale leerplatform (BelADL)en op papier (syllabus).
De PW-bundel bevat tevens een type-oplossing voor alle oefeningen.
Referenties (RS619 - Kritisch denken)
- P. Tittle, Critical Thinking. An Appeal to Reason, Routledge, New York, 2011, 442 p
- R. Paul en L. Elder, Critical Thinking. Learn the tools the best thinkers use. Concise edition, Pearson, New Jersey, 342 p
- S. M. Kaye, Critical Thinking. A beginner’s guide, Londen, Oneworld Publications, 2015, 174 p
Werkvormen (RS619 - Kritisch denken)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Gesloten opdracht
Per thema zijn drie fases voorzien: één derde interactieve doceerles, één derde begeleide oefeningen en één derde zelfstandig oefenen. De studenten zullen dus eerst de theorie leren, vervolgens zien hoe de theorie concreet kan worden toegepast en zullen ten slotte zelfstandig oefeningen maken die hen leren kritisch omgaan met informatie.
Tijdens de eerste en tweede fase wordt er gebruik gemaakt van een voting systeem waardoor de studenten verplicht zijn om hun mening kenbaar te maken over een vraag die verschijnt in de powerpoint van de lesgever. De resultaten van elke stembeurt zijn in realtime beschikbaar in powerpoint en geven de studenten feedback over de mate waarin ze de leerstof beheersen.
Er wordt van de studenten een actieve leerhouding vereist tijdens de contacturen. Bovendien maken de studenten de PW´s zelfstandig en op eigen tempo, waardoor ze een houding aanleren van zelfregulerend leren.
CL715: Eerste landstaal (Nederlands)
Titularis:
De Heer Lic. Johan DE SMET (3 ECTS)
Repetitoren:
De Heer Rob BELEMANS
Mevrouw Lic. Mieke VANDERSTEENE
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 10 Hr; praktisch werk: 22 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (CL715 - Eerste landstaal (Nederlands))
- Afbakening begrip "correct Nederlands" in een academische omgeving; afspraken in verband met regionale variatie (Nederlands en Belgisch Nederlands) en taalregisters
- Modules:
- Spelling (opfrissing belangrijkste regels)
- Uitspraak (oefeningen verzorgde uitspraak)
- Zinsbouw (correctie van foutieve, kromme, onduidelijke en stroeve zinnen)
- Herformuleren (nettiquette, kritische taalkundige en stilistische beoordeling van bronnen uit de media en het militaire milieu, boodschap uit die bronnen herformuleren in correct, duidelijk en vlot Nederlands)
- Discussies waarbij de studenten om beurt de functie vervullen van moderator, gespreksdeelnemer en evaluator
- Kennismaking met hulpmiddelen om kennis van het Nederlands te verbeteren (naslagwerken, taaladviesdiensten, taalsites)
- Zelfstandig werk (opzoekingswerk op taalsites, uitbreiding woordenschat)
Eindcompetenties (CL715 - Eerste landstaal (Nederlands))
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (CL715 - Eerste landstaal (Nederlands))
- Studenten overtuigen van het belang van correcte, verzorgde en duidelijke taal in een academische context
- Het taalbewustzijn van de studenten aanscherpen, zodat ze kritisch kunnen staan tegenover hun eigen taalgebruik en dat van anderen
- Op het einde van de cursus moeten de studenten inzien aan welke criteria correct academisch Nederlands beantwoordt, zowel voor mondelinge presentaties als voor schriftelijke werken
- De studenten kunnen gebruik maken van hulpmiddelen (naslagwerken, internetsites, ...) zodat ze voortaan zelf hun beheersing van het academisch Nederlands kunnen verbeteren
Vereiste voorkennis (CL715 - Eerste landstaal (Nederlands))
Toelatingsexamen Nederlands eerste taal (schriftelijke synthese)
De cursus CL715 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 3 SSMW (Sem 2) RS827 Bachelorthesis
Cursusmateriaal (CL715 - Eerste landstaal (Nederlands))
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
- Powerpointpresentaties, syllabus over uitspraak, spelling en zinsbouw, bronnen uit diverse media
Referenties (CL715 - Eerste landstaal (Nederlands))
Werkvormen (CL715 - Eerste landstaal (Nederlands))
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
Een beperkte theoretische achtergrond bij elke module wordt gevolgd door oefeningen in de klas
Studenten denken na over eigen taalgebruik en beoordelen taalgebruik van elkaar
Voorbereiding discussies
Zelfstandig werk (opzoekingswerk op taalsites en uitbreiding woordenschat)
CL616: Tweede landstaal (Frans)
Titularis:
De Heer Lic. Jean HARGOT (3 ECTS)
Repetitoren:
De Heer Lic. Dominique DUMONT
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Hilde COUCKE
Mevrouw Lic. Nathalie CALLENS
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Jean-Louis HINGOT
Mevrouw Rosetta PANZERA
De Heer Lic. Christian STEEN
ECTS: 3
Contacturen:
Practisch werk : 45 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 2
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 30.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 0.0 (voor deze cursus is er geen examen)
Inhoud (CL616 - Tweede landstaal (Frans))
Gedurende 45 u bent u intensief bezig met een aantal grammaticale topics en werkt u hard aan uw mondelinge en schriftelijke beheersing van het Frans. U leert hoe u met andere militairen of burgers kunt communiceren; hoe u zich uitdrukt tijdens een discussie of een gesprek; hoe u een toespraak houdt; waarop u moet letten als u een uiteenzetting doet.
Concreet gaat de cursus over de volgende bekwaamheden:
- Verwerving van militaire en algemene woordenschat via het bestuderen van teksten en video-opnames
- Herhaling van grammatica en woordenschat met het oog op actieve mondelinge en schriftelijke taalbeheersing en communicatie.
- Kennismaking met Franstalige media (TV5)
- Mondelinge beurten over militaire onderwerpen
- Mondelinge uiteenzettingen op basis van krantenartikelen
- Schriftelijk verslag uitbrengen over militaire onderwerpen
Eindcompetenties (CL616 - Tweede landstaal (Frans))
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (CL616 - Tweede landstaal (Frans))
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- Het einddoel: als officier in het Frans efficiënt mondeling en schriftelijk kunnen communiceren. Dit omvat o.a. de volgende communicatievaardigheden: zich voorstellen, beschrijven, presenteren, argumenteren, logisch redeneren, zowel “waarom” als “wat als”, een gesprek voeren, overbrengen van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
- De belangrijkste grammaticale regels kunnen toepassen
- De essentie van de inhoud van een mondelinge uiteenzetting over onderwerpen verstaan wanneer duidelijke standaardtaal wordt gebruikt en als het gaat over militaire onderwerpen
- De essentie van de inhoud van een tekst verstaan wanneer duidelijke standaardtaal wordt gebruikt en als het gaat over militaire onderwerpen
- Op duidelijke wijze maar met beperkte middelen mondeling en schriftelijk verslag kunnen uitbrengen en een eigen standpunt verwoorden over militaire onderwerpen
- In het eerste jaar: een niveau behalen dat het mogelijk maakt in het tweede jaar met redelijke slaagkansen te beginnen aan de voorbereiding van het examen Wezenlijke kennis van het Frans als tweede taal
Vereiste voorkennis (CL616 - Tweede landstaal (Frans))
Elementaire kennis Frans
De cursus CL616 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL716 Tweede landstaal (Frans)
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL728 Tweede landstaal (Frans)
Cursusmateriaal (CL616 - Tweede landstaal (Frans))
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Artikels
Syllabus CL 001-1: Une armée, quatre composantes
Syllabus CL 001-2: Révisions grammaticales
Syllabus CL 001-3: Situations de la vie courante
Syllabus CL 001-4: Laboratoires
Audiovisuele middelen
Oefeningen en aanvullende literatuur worden eveneens ter beschikking gesteld
Middelgroot woordenboek Frans-Nederlands – Nederlands-Frans, Van Dale
La conjugaison pour tous, Bescherelle, Hatier
Referenties (CL616 - Tweede landstaal (Frans))
Werkvormen (CL616 - Tweede landstaal (Frans))
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
DOCEREN: grammatica, woordenschat, analyseren van teksten
OPEN OPDRACHTEN: het schrijven van een tekst, het doen van opzoekingswerk in de bibliotheek, het verzamelen van items die aan welomschreven eigenschappen voldoen
ONDERWIJSLEERGESPREK: een tekst lezen en bespreken
GESLOTEN OPDRACHTEN: mondelinge uiteenzettingen; samenvattingen van teksten
CL617: English
Course holder:
Captain-Commandant Lic. Koen HEYLEN (3 ECTS)
Assistants:
Mrs. MA Alexandra ARDELEAN
Miss Lic. Silke GOMMERS
Captain Lic. Michaël HALENG
ECTS: 3
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 2
Daily work: number of oral evaluations: 1
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL617 - English)
- Herhaling van basisgrammatica: tijden, vragen, meervoud, lidwoorden, de bezittelijke vormen, vergelijkingen, deelwoorden
- Inleiding tot de woordenschat met betrekking tot een aantal dagelijkse onderwerpen: persoonlijk leven, kleding, lichaamsdelen, medische problemen, werk, vrije tijd, sport en de media
- Inleiding tot de militaire basiswoordenschat: het militair uniform, rangen, organisatie van het leger, onderdelen van de 57, delen van de FNC, ROE, delen van de F16, delen van de tank, gepantserd personeelstransport en gevechtsvoertuigen.
- Biedt lees- en luistermateriaal van niveau 2 en 3 over de behandelde onderwerpen
- Biedt niveau 1 en 2 mondeling en schriftelijk materiaal over de behandelde onderwerpen
Learning outcomes (CL617 - English)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden : niveau 3 (“Professional”) in luisteren en lezen en niveau 2 (“Functional”) in spreken en schrijven in Engels (STANAG 6001)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden : schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden : mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen : vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen : verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
Goals (CL617 - English)
Na afloop van de cursus wordt van de studenten verwacht dat zij het niveau 2 in luister- en leesvaardigheid en het niveau 1 in mondelinge en schriftelijke expressie hebben bereikt. Van hen wordt verwacht dat ze in staat zijn om:
- Mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te communiceren (passief en actief) over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten
- Feiten te vermelden, instructies en aanwijzingen te geven; vragen te stellen en te beantwoorden over hun werkplek
- Concrete onderwerpen te behandelen zoals persoonlijke achtergrond, familie, interesses, werk, reizen en actualiteit
- Begrijpelijk te zijn voor een moedertaalspreker, ook al kan er wat miscommunicatie zijn
- In het Engels inhoud en betekenis te produceren met een minimum aan samenhang
Prerequisites (CL617 - English)
The student should have SLP level 2 1 2 1 as described in STANAG 6001
The course CL617 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL628 English
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communication psychology
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL729 English
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL818 English
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL825 English
- Ba 3 SSMW (Sem 1) DS814 Introduction to management
- Ba 3 SSMW (Sem 1) SC021 Geodesy and navigation
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Probability and statistics
Course material (CL617 - English)
- Manual (made available)
- Articles
"Intermediate English I" (2020)
"An English Grammar" (2016)
"Booklet A" (2020)
References (CL617 - English)
Didactic means (CL617 - English)
- Teach
- Demonstrate
- Educational conversation
- Class conversation
- Closed task
- Open task
CL619: German
Course holder:
Mr. Lic. Johan DE SMET (3 ECTS)
ECTS: 3
Remark:
Elective course for the cadets with English level SLP 3232
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 2
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL619 - German)
- Basisgrammatica
- Woordenschat gericht op (voornamelijk) mondelinge communicatie in modern Duits
- Lees-, luister- en spreekoefeningen
- Kennismaking met Duitse samenleving en cultuur
- Actualiteit
Learning outcomes (CL619 - German)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Goals (CL619 - German)
De niveaus A1 tot C2 verwijzen naar het Gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen.
- Beginners (A1/A2) kunnen:
- Korte en eenvoudige teksten begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Korte en eenvoudige vragen en boodschappen begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven, op voorwaarde dat de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en zijn taalgebruik aanpast
- Zich verstaanbaar maken en eenvoudige conversaties voeren over concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Gevorderden (B1/B2) kunnen:
- De hoofdzaken begrijpen uit teksten over vertrouwde of actuele onderwerpen
- Vragen en boodschappen in de standaardtaal begrijpen die betrekking hebben op vertrouwde of actuele zaken
- Zich uitdrukken over vertrouwde onderwerpen en persoonlijke interesses; vertellen over ervaringen en gebeurtenissen
- Ver gevorderden (C1/C2) kunnen:
- Bijna alles begrijpen wat ze lezen en horen in de standaardtaal
- Informatie uit schriftelijke en mondelinge bronnen samenvatten en parafraseren; argumenten gebruiken
- Zich spontaan, vlot, duidelijk en genuanceerd uitdrukken over complexere thema´s
Prerequisites (CL619 - German)
Geen voorkennis vereist. Al wie geslaagd is voor de SLP-test Engels (niveau 3232) mag de lessen Duits volgen. Binnen een groep zijn verschillende niveaus mogelijk. In de mate van het mogelijke houdt de docent rekening met verschillende niveaus van voorkennis.
The course CL619 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL630 German
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL730 German
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL819 German
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL830 German
Course material (CL619 - German)
- Syllabus: grammatica, teksten, oefeningen
- Audiovisueel materiaal
- Websites
References (CL619 - German)
Didactic means (CL619 -German)
- Teach
- Demonstrate
- Class conversation
- Closed task
Lessen in kleine groepen
Woordenschat en grammatica
Teksten (geschreven, gesproken), websites, film(fragmenten),...
Lees-, luister-, spreekoefeningen