SL618: Academische presentatievaardigheden
SC621: Toegepaste wiskunde
SC622: Information management
SC623: Theoretische mechanica
SC624: Elektriciteit
BS625: Militaire psychologie
CS626: Inleiding tot militaire geschiedenis
RS620: Onderzoeksmethodes
CL627: Tweede landstaal (Frans)
CL628: English
CL630: German
SL618: Academische presentatievaardigheden
Titularis:
Luitenant-kolonel Lic. Ivo VAN LEMBERGEN (3 ECTS)
Repetitoren:
De Heer Lic. Johan DE SMET
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 6 Hr; praktisch werk: 27 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 0
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 1
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (SL618 - Academische presentatievaardigheden)
De cursus CL 618 bereidt de studenten voor op het presenteren op academisch niveau. Tijdens hun studie zullen de studenten namelijk verschillende academische werken niet alleen moeten schrijven maar deze ook presenteren. Goed schrijven en presenteren vraagt de nodige aandacht.
In deze cursus leren de studenten eerst hoe ze met argumenten hun standpunten kunnen onderbouwen en hoe ze de zwakheden in iemand anders zijn betoog kunnen identificeren. Hierna krijgen ze de nodige presentatietechnieken en zijn zo in staat om op een interessante en overtuigende manier een goed gestructureerde presentatie te geven.
Eindcompetenties (SL618 - Academische presentatievaardigheden)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: uitwerken van een onderzoeksvraag met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
Leerdoelstellingen (SL618 - Academische presentatievaardigheden)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij in staat zijn om een boeiende, overtuigende en logisch opgebouwde presentatie te geven.
Vereiste voorkennis (SL618 - Academische presentatievaardigheden)
De cursus SL618 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) BS904 Cultural dimensions of operations
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL005F (SSMW) Eerste taal voor internationale leerlingen
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communicatiepsychologie
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL826 Militaire didactiek
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) CS021 Geschiedenis van maritieme oorlogsvoering
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CS816 Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CS823 Politieke geografie
- Ba 3 SSMW (Sem 2) LS815 Leadership
- Ba 3 SSMW (Sem 2) RS827 Bachelorthesis
- Masterproef (Sem 2) RS971 Masterproef SSMW
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 3 SSMW (Sem 2) SE821 Tactische militaire sensoren
Cursusmateriaal (SL618 - Academische presentatievaardigheden)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
Slides worden ter beschikking gesteld via BelADL
Referenties (SL618 - Academische presentatievaardigheden)
Werkvormen (SL618 - Academische presentatievaardigheden)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Hoorcolleges (beperkt)
De nadruk bij deze cursus ligt op de praktijk van het presenteren (iedere student geeft twee presentaties)
SC621: Toegepaste wiskunde
Titularis:
Majoor v/h Vlw Dr. Ir Robby HAELTERMAN (3 ECTS)
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 16 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (SC621 - Toegepaste wiskunde)
- Vectoren in 3D
- Functies in meerdere veranderlijken:
- Partiële afgeleiden
- Raakvlakken
- Gradiënten
- Richtingsafgeleiden
- Optimalisatie:
- Zonder beperkingen
- Met beperkingen: methode van Lagrange
- Meervoudige integralen
- Differentiaal vergelijkingen:
- Eerste orde: scheidbaar, exact, lineair
- Hogere orde, lineair: homogene en particuliere oplossing
Eindcompetenties (SC621 - Toegepaste wiskunde)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Leerdoelstellingen (SC621 - Toegepaste wiskunde)
Op het einde van de cursus, zijn de studenten in staat om:
- De verschillende termen en symbolen uit de hogere wiskunde te herkennen en toe te passen
- Formules uit de hogere wiskunde toe te lichten en toe te passen aan de hand van voorbeelden
- De principes van algebra en analyse te gebruiken om problemen op te lossen
- Wiskundige redeneringen uit te leggen na een logische argumentatie
Vereiste voorkennis (SC621 - Toegepaste wiskunde)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC611 Grondbeginselen van wiskunde
De cursus SC612 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1+2) BS021 Vluchtprincipes
- Ba 3 SSMW (Sem 1) EP021 Zuigermotoren
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) EP901 Propulsion of military platforms
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 2) EP903 Energy
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) EP915 Applied mechanics
- Ba 3 SSMW (Sem 1) SC021 Geodesie en navigatie
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 3 SSMW (Sem 2) SE821 Tactische militaire sensoren
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1): SM921 Land vehicles propulsion, stability and performance
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM931 Aircraft propulsion, stability and performance
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM941 Ship propulsion, stability and performance
- Ba 2 SSMW (Sem 1) WA711 Energetische materialen
Cursusmateriaal (SC621 - Toegepaste wiskunde)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Handboek: Calculus, Cambridge University Press, Ken Binmore and Joan Davies
Referenties (SC621 - Toegepaste wiskunde)
Werkvormen (SC621 - Toegepaste wiskunde)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
SC622: Information management
Titularis:
Majoor v/h Vlw Dr. Ir Filip VAN UTTERBEECK (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant IMM Ir François DOSSOGNE
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 16 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 1
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (SC622 - Information management)
Deze cursus geeft een overzicht van de verschillende soorten (digitale) informatie en leert hoe men deze kan verzamelen, opslaan, beheren en uitbaten.
- Soorten informatie
- Gegevens; informatie; kennis; inzicht
- Metadata
- Informatie voorstellen als bits: tekst, getallen, beelden, audio, video
- Informatie en het internet
- Privacy
- Intellectual property, software piracy
- Hacking, scams, paswoorden
- Omgaan met informatie binnen een organisatie
- CIA = Confidentiality–Integrity–Accessibility
- Informatie behandelen: een proces van de organisatie
- Lifecycle van informatie
- Status en waarde van informatie
- Hulpmiddelen voor informatieverwerking en samenwerking
- Best practices e-mail
- Inleiding tot Spreadsheets
- Data analyse en modelisering met spreadsheets
- Praktijk
- Opzoeken van informatie op internet
- Opslaan en beheer van informatie (lokaal, cloud)
- Informatieveiligheid
- Informatie delen met collega´s, de correcte tools gebruiken
- Bureautica
Eindcompetenties (SC622 - Information management)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (SC622 - Information management)
Op het einde van deze cursus bezit de leerling alle nodige vaardigheden om in een professionele context efficiënt en veilig met informatie om te gaan. Hij kan de software Excel efficiënt gebruiken.
Vereiste voorkennis (SC622 - Information management)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC612 Basisinformatica en computertechnologie
De cursus SC622 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL005F (SSMW) Eerste taal voor internationale leerlingen
- Ma SSMW (Module E2) (Sem 1) DS951 Supply chain management
- Ba 2 SSMW (Sem 2) TN722 Netwerken en information assurance
Cursusmateriaal (SC622 - Information management)
- Software
- Hardware (laptop)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
Referenties (SC622 - Information management)
Werkvormen (SC622 - Information management)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
SC623: Theoretische mechanica
Titularis:
Professor Dr. Ir Eric COLON (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Vl Ir Jan VERCAUTEREN
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 14 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 1
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Nuttige informatie over het examen: theorie + oefeningen gesloten boek
Inhoud (SC623 - Theoretische mechanica)
Deze cursus bestudeert de mechanica van de puntmassa en van het starre lichaam in het vlak. Hij bestaat uit:
- De kinematica en dynamica van de rechtlijnige beweging
- De kinematica en dynamica van de vlakke beweging met als bijzondere gevallen de beweging van een projectiel en de cirkelvormige beweging
- De algemene stellingen: stelling van de kinetische energie en de hoeveelheid beweging alsook de behoudsprincipes
- De statica van het starre lichaam in het vlak: moment en koppel van krachten, resultante, herleiden van een stelsel krachten, verbindingen en statisch evenwich
- De kinematica en dynamica van het starre lichaam in het vlak toegepast op de beweging van het starre wiel
Eindcompetenties (SC623 - Theoretische mechanica)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Leerdoelstellingen (SC623 - Theoretische mechanica)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- De fundamentele wetten en stellingen van de beweging van het materieel punt en van het starre lichaam formuleren en uitleggen
- De eigenschappen en evenwichtsvoorwaarden van een star lichaam formuleren en uitleggen
- Deze wetten en stellingen toepassen op eenvoudige vlakke mechanische systemen
Vereiste voorkennis (SC623 - Theoretische mechanica)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC611 Grondbeginselen van wiskunde
De cursus SC623 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1+2) BS021 Vluchtprincipes
- Ba 3 SSMW (Sem 1) EP021 Zuigermotoren
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) EP901 Propulsion of military platforms
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 2) EP903 Energy
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) EP915 Applied mechanics
- Ba 3 SSMW (Sem 1) SC021 Geodesie en navigatie
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM914 Mechanics of materials and structures
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM921 Land vehicles propulsion, stability and performance
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM931 Aircraft propulsion, stability and performance
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) SM941 Ship propulsion, stability and performance
- Ba 2 SSMW (Sem 1) WA711 Energetische materialen
- Ba 2 SSMW (Sem 2) WA721 Grondbeginselen van de ballistiek
Cursusmateriaal (SC623 - Theoretische mechanica)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Referenties (SC623 - Theoretische mechanica)
Werkvormen (SC623 - Theoretische mechanica)
- Doceren
- Gesloten opdracht
SC624: Elektriciteit
Titularis:
Professor Dr. Ir Pascal DRUYTS (3 ECTS)
Repetitoren:
De Heer Ir Luc BONTEMPS
Kapitein-commandant Ir Dany CREPIN
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 16 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (SC624 - Elektriciteit)
De cursus geeft een algemene inleiding tot de elektriciteit. De stof heeft in hoofdzaak betrekking op:
- Elektrostatica, magnetostatica, elektromagnetische inductie, elektromagnetisme
- Begrip van stroom, spanning, elektrische vermogen en energie (AC, DC)
- Inleiding tot de productie, het transport, de distributie, het opslaan, de omvorming en het verbruik van elektrische energie
- Beschrijving van de elementaire elektrische componenten (R, L, C, bronnen)
- Wetten van de kringen
- Gevaren van de elektriciteit en beveiligingsmiddelen
De volgende objectieven (LO ATPL) worden behandeld tijdens de cursus:
- 021 09 01 02 Gelijkstroom
- Stroom kan slechts in een gesloten circuit lopen
- Basisprincipes van geleidbaarheid en voorbeelden van geleiders, halfgeleiders en isolatoren
- Noties van Spanning, Weerstand en Stroom en hun eenheden
- De wet van Ohm
- Equivalente weerstand bij parallel en serieschakeling van weerstanden
- Weerstanden met negatieve en positieve temperatuurscoefficient en hun gebruik
- Elektrische energie en vermogen
- Elektrisch veld – magnetisch veld – Lorentz kracht
- Capaciteit en het gebruik ervan als ladingsopslag
- 021 09 01 03 Wisselstroom
- Leg de term ´wisselstroom´ (AC) uit
- Definieer het begrip ´fase´
- Definieer ‘frequentie´ en vermeld de eenheid
- Definieer ´faseverschuiving´
- 021 09 01 04 Weerstanden, condensatoren, inductiespoel
- Beschrijf de relatie tussen spanning en stroom van een ohmse weerstand in een AC/DC-circuit
- Beschrijf de relatie tussen spanning en stroom van een condensator in een AC/DC-circuit
- Beschrijf de relatie tussen spanning en stroom van een spoel in een AC / DC-circuit
- 021 09 01 05 Permanente magneten
- Magnetische flux
- Grootte en richting van de magnetische flux buiten magnetische polen en binnenin een magneet
- 021 09 01 06 Elektromagnetisme
- Elektrische stroom produceert een magnetisch veld rondom
- Magnetisch inductieveld in een ferromagnetische kern
- Doel en werkingsprincipe van een solenoïde
- Principe van elektromagnetische inductie
- Parameters die de inductie van een spoel beïnvloeden
- Parameters die de geïnduceerde spanning in een spoel beïnvloeden
Following Learning Objectives (LO) ATPL will be covered during the course:
-
021 09 01 02 Direct current
- State that a current can only flow in a closed circuit
- Explain the basic principles of conductivity and give examples of conductors, semiconductors and insulators
- Define ‘voltage´, ‘current and resistance´, and state their unit of measurement
- Explain Ohm´s law in qualitative terms
- Explain the effect on total resistance when resistors are connected in series or in parallel
- State that resistances can have a positive or a negative temperature coefficient (PTC/ NTC) and state their use
- Define ‘electrical work and power´ in qualitative terms and state the unit of measurement
- Define the term ‘electrical field´ and ‘magnetic field´ in qualitative terms and explain the difference with the aid of the Lorentz force
- Explain the term ‘capacitance´ and explain the use of a capacitor as a storage device
- 021 09 01 03 Alternating current
- Explain the term ‘alternating current´ (AC)
- Define the term ‘phase´
- Define ‘frequency´ in qualitative terms and state the unit of measurement
- Define ‘phase shift´ in qualitative terms
- 021 09 01 04 Resistors, capacitors, inductance coil
- Describe the relation between voltage and current of an ohmic resistor in an AC/DC circuit
- Describe the relation between voltage and current of a capacitor in an AC/DC circuit
- Describe the relation between voltage and current of a coil in an AC/DC circuit
- 021 09 01 05 Permanent magnets
- Explain the term ‘magnetic flux´
- State the pattern and direction of the magnetic flux outside the magnetic poles and inside the magnet
- 021 09 01 06 Electromagnetism
- State that an electrical current produces a magnetic field and define the direction of that field
- Describe how the strength of the magnetic field changes if supported by a ferromagnetic core
- Explain the purpose and the working principle of a solenoid
- Explain the principle of electromagnetic induction
- List the parameters affecting the inductance of a coil
- List the parameters affecting the induced voltage in a coil
Eindcompetenties (SC624 - Elektriciteit)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Leerdoelstellingen (SC624 - Elektriciteit)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- De basisconcepten van elektromagnetische problemen kunnen definiëren, uitleggen en gebruiken (V, I, P, Q, Z, E, H, B, D,magnetische flux,...)
- De productie, het transport, de distributie, het opslaan, de omvorming en het verbruik van elektrische energie kunnen bespreken
- Geschikte wetten geven, uitleggen en gebruiken om eenvoudige elektrische kringen op te lossen
- De elektrische gevaren kunnen identificeren en met de gepaste beschermingsmiddelen relateren
- De gebruikslimieten van de bestudeerde componenten en toestellen kunnen definiëren
- Een kritische analyse van de bekomen resultaten uitvoeren
Na beeindiging van de cursus zullen de studenten geacht worden te voldoen aan de vereisten van de European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots Licence (ATPL) learning objectives for the Electrics hierboven vermeld (Annex II to ED Decision 2016/008/R M. SUBJECT 021 - AIRFRAME AND SYSTEMS, ELECTRICS, POWER PLANT AND EMERGENCY EQUIPMENT)´
Upon completion of the course, students are expected to meet the European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots Licence (ATPL) above-mentioned learning objectives for the Electrics (Annex II to ED Decision 2016/008/R M. SUBJECT 021 - AIRFRAME AND SYSTEMS, ELECTRICS, POWER PLANT AND EMERGENCY EQUIPMENT)´
Vereiste voorkennis (SC624 - Elektriciteit)
Cissoïdale functies, differentiaal- en integraalrekenen, 3D vectoren, kruis- en scalairproduct
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC611 Grondbeginselen van wiskunde
De cursus SC624 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 2) EP903 Energy
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC712 Grondbeginselen van telecommunicatie en remote sensing
- Ma SSMW (Module E1) (Sem 1) TN911 Telecommunications and C4I
Cursusmateriaal (SC624 - Elektriciteit)
-
Slides (elektronisch of gedrukt)
Eigen nota´s te nemen tijdens de hoorcolleges en praktische werken
Slides
Referenties (SC624 - Elektriciteit)
Werkvormen (SC624 - Elektriciteit)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
De studenten ontdekken de concepten en assimileren de theoretische noties tijdens de hoorcolleges. Ze worden uitgenodigd vragen te stellen. Korte vragen zullen hen worden gesteld teneinde te controleren of de leerstof geassimileerd werd en om de begrippen die niet begrepen werden te identificeren. Ze leren deze concepten toe te passen door het individueel of in groep oplossen van oefeningen die hen worden voorgesteld tijdens de praktische werken.
Het praktische werk omvat demonstraties waarin theoretische concepten worden geïllustreerd en metingen worden uitgevoerd. Deze metingen worden vervolgens afgetoetst met de theorie.
BS625: Militaire psychologie
Titularis:
Majoor Dr. Psy Salvatore LO BUE (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Elisabeth CROES
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 19 Hr; praktisch werk: 8 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (BS625 - Militaire psychologie)
- Introductie
- Psychologie
- Militaire psychologie
- Onderzoeksmethodes in de psychologie
- Basisbeginselen
- Het brein
- Twee denksystemen
- Cognitie
- Militaire Psychologie
- Stress
- Motivatie
- Leren
- Groepsdynamica
- Mentale gezondheid
Eindcompetenties (BS625 - Militaire psychologie)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden : Academisch gebruik van de eerste taal
Leerdoelstellingen (BS625 - Militaire psychologie)
Op het einde van de cursus, zullen de studenten in staat zijn om:
- Uit te leggen wat de wetenschappelijke psychologie is
- De theorieën uit de cursus toe te lichten
- De theorieën uit de cursus te illustreren aan de hand van voorbeelden uit de militaire context
- De theorieën uit de cursus toe te passen op situaties en gedragingen binnen de militaire context
Vereiste voorkennis (BS625 - Militaire psychologie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) RS619 Kritisch denken
De cursus BS625 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communicatiepsychologie
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL826 Militaire didactiek
- Ba 2 SSMW (Sem 2) DS727 Human resources management
- Ba 3 SSMW (Sem 2) LS815 Leadership
Cursusmateriaal (BS625 - Militaire psychologie)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
Referenties (BS625 - Militaire psychologie)
Werkvormen (BS625 - Militaire psychologie)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
CS626: Inleiding tot militaire geschiedenis
Titularis:
Majoor Dr. Lic. MA Tom SIMOENS (3 ECTS)
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 27 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (CS626 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
De leerinhoud is opgedeeld in thema’s.
De eerste twee thema’s zijn de bouwstenen voor alle verdere cursussen m.b.t. militaire geschiedenis.
- Eerst worden de principes en regels van de krijgskunst uitgelegd en nadien geïllustreerd. Tijdens dit thema wordt ook de basisterminologie toegelicht en gedefinieerd (strategie, tactiek, hoofdkrachtinspanning, doorbraak en exploitatie, binden…).
- Vervolgens worden de verschillende types landoperaties volgens een eenvoudige schema uitgelegd (offensieve, defensieve en speciale manoeuvres). Alle types manoeuvres worden geïllustreerd met historische voorbeelden uit een ver of recent verleden. Dit laat toe een aantal sleutelmomenten in de militaire geschiedenis (van Leuctra en Cannae tot El Alamein en de Tweede Golfoorlog 1991) te bespreken.
Daarna komt de militaire geschiedenis van de 20ste eeuw aan bod met een focus op de drie grote periodes die deze ‘korte twintigste eeuw’ hebben gekenmerkt. Deze drie oorlogen worden vanuit politiek en vooral militair oogpunt doorgelicht:
- De Eerste Wereldoorlog
- De Tweede Wereldoorlog
- De Koude Oorlog
De rode draad doorheen deze drie periodes is de uitbouw van de Combined Arms Warfare, de samenwerking tussen wapens, diensten en krijgsmachtonderdelen.
Ten slotte worden nog twee bijzondere types operaties toegelicht, met name de luchtoperaties en de maritieme operaties. Hierbij ligt de focus opnieuw op de korte 20ste eeuw.
Eindcompetenties (CS626 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
Leerdoelstellingen (CS626 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
Op het einde van de cursus is de student(e) in staat om:
- De principes en regels van de krijgskunst op te sommen, te bespreken en te illustreren met voorbeelden en tegenvoorbeelden
- De verschillende types manoeuvres (landoperaties) op te sommen, te bespreken en te illustreren
- De grote strategische, tactische en technische evoluties van de militaire geschiedenis van de korte twintigste eeuw (1914-1990) op te sommen, te bespreken en te illustreren, alsook te situeren in de politieke context, zowel voor landoperaties als voor lucht- en maritieme operaties
Vereiste voorkennis (CS626 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
De cursus CS625 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) CS021 Geschiedenis van maritieme oorlogsvoering
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CS816 Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS961 International conflicts in historical perspective
Cursusmateriaal (CS626 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Slides worden ter beschikking gesteld via het digitale leerplatform (BelADL). De leerstof bestaat uit de slides en wat er in de colleges wordt verteld.
Er zijn ook syllabi die enkel via het digitale leerplatform (BelADL) ter beschikking zullen worden gesteld en die de studenten toelaten om zelf verduidelijkingen/aanvullingen op te zoeken.
- L. De Vos, Inleiding tot de moderne krijgsgeschiedenis
- L. De Vos, De Eerste Wereldoorlog
- L. De Vos, De Tweede Wereldoorlog
- L. De Vos, Militaire geschiedenis na 1945
Referenties (CS626 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
- J. House, Combined Arms Warfare in the Twentieth Century, Kansas, University Press of Kansas, 2001, 364 p
- J. Baylis, J. Wirtz and C. Gray, Strategy in the contemporary World, Oxford, Oxford University Press, 2013, 428 p
Werkvormen (CS626 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
- Doceren
De thema’s worden gedoceerd in ex-cathedra lessen, geïllustreerd met beeldmateriaal, kaarten en powerpoint. De studenten worden tijdens de colleges geregeld ad hoc en informeel ondervraagd door de lesgever over de geziene leerstof zodat ze zelf verbanden leren leggen en voorbereid worden op de vraagstelling zoals die op het mondelinge examen zal gebeuren.
Er wordt van de studenten een actieve leerhouding vereist (notitie nemen, vraag en antwoord).
RS620: Onderzoeksmethodes
Titularis:
Majoor Dr. Lic. MA Tom SIMOENS (3 ECTS)
Repetitoren:
Luitenant v/h Vlw MSc. MA Vincent JOASSIN
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 15 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (RS620 - Onderzoeksmethodes)
Deze cursus bespreekt de basisprincipes van elk wetenschappelijk onderzoek. De studenten leren dat onderzoek verloopt in een aantal fases. Deze methode in vier fases kan toegepast worden op alle wetenschappen.
- De eerste fase is de ontwikkeling van het onderzoek (design) waarbij de studenten onder andere leren wat een probleemstelling en onderzoeksvragen zijn.
- De tweede fase bestaat uit het verzamelen van gegevens (data collection) waarbij zowel kwantitatieve als kwalitatieve dataverzamelingsmethodes worden toegelicht.
- De derde fase omvat de analyse van deze gegevens (data analysis).
Opmerking: voor de statistische analyses van kwantitatief onderzoek verwijzen we door naar de cursus SC713 - Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek (2Ba SSMW).
- Uiteindelijk leidt dit tot de mondelinge of schriftelijke presentatie van de onderzoeksresultaten en aanbevelingen (conclusions).
Opmerkingen: voor het mondeling presenteren verwijzen we door naar de cursus CL618 - Academische presentatievaardigheden (1Ba SSMW). Voor het schrijven van een wetenschappelijke tekst en het gebruik van een referentiesysteem (APA, Chicago…) verwijzen we door naar de cursus CL629 - Schriftelijke presentatievaardigheden (2Ba SSMW).
De studenten komen tijdens de cursus in contact met wetenschappelijk onderzoek in de vorm van mondelinge uiteenzettingen door doctorandi en docenten die uitleggen hoe zij hun wetenschappelijk onderzoek voeren of gevoerd hebben. De studenten komen verder in contact met wetenschappelijk onderzoek door de analyse van enkele wetenschappelijke artikels tijdens praktische werken. Deze artikels zijn in het Engels geschreven.
De cursus heeft niet de ambitie om de studenten zelf al onderzoek te laten uitvoeren in een sociale wetenschap. De studenten beschikken daarvoor nog niet over voldoende inhoudelijke kennis. Voor het voeren van onderzoek in een specifieke tak van de sociale wetenschappen zal daarom nog steeds begeleiding vanuit de betrokken leerstoelen noodzakelijk zijn.
Eindcompetenties (RS620 - Onderzoeksmethodes)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: uitwerken van een onderzoeksvraag met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Ethisch denken en handelen: een goede visie geven, inclusief een reflectie op de sociale en ethische verantwoordelijkheden
Leerdoelstellingen (RS620 - Onderzoeksmethodes)
Op het einde van de cursus kent de student de algemene principes achter de methode van het wetenschappelijk onderzoek en de vier fases van de onderzoekscyclus.
Op het einde van de cursus kan de student een onderzoeksproject uitvoeren (onder begeleiding van een promotor!).
Hij kan de volgende aspecten van wetenschappelijk onderzoek toelichten en uitleggen:
- De probleemstelling en onderzoeksvragen
- Het onderzoeksvoorstel
- Een beargumenteerde keuze maken voor de meest geschikte dataverzamelingsmethode
- Een onderzoeksvraag operationaliseren
- Onderzoeksgegevens verzamelen
- Een aanzet tot analyse van de onderzoeksgegevens maken
Hij begrijpt verder het belang van:
- Het cyclische en iteratieve karakter van de onderzoekscyclus
- De verschillende kwantitatieve en kwalitatieve dataverzamelingsmethodes met hun voor- en nadelen
- De kwaliteitsnormen van goed onderzoek
- De kwaliteitsnormen van een goede onderzoeker (o.a. ethische aspecten)
Vereiste voorkennis (RS620 - Onderzoeksmethodes)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) RS619 Kritisch denken
De cursus RS620 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) BS904 Cultural dimensions of operations
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL005F (SSMW) Eerste taal voor internationale leerlingen
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communicatiepsychologie
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CS817 Internationale veiligheid
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS962 Strategic studies
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS963 Contemporary security issues
- Ba 3 SSMW (Sem 2) RS827 Bachelorthesis
- Masterproef (Sem 2) RS971 Masterproef SSMWV
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC712 Grondbeginselen van telecommunicatie en remote sensing
- Ba 2 SSMW (Sem 1): SC713 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
Cursusmateriaal (RS620 - Onderzoeksmethodes)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
De slides worden ter beschikking gesteld via Beladl en in papieren versie.
Voor de PW´s is er een gedrukte oefenbundel voorzien.
De cursus is geïnspireerd op het handboek: "Nel Verhoeven, Doing Research, Boom, 2018 (5de editie)" (aangekocht door Defensie).
Referenties (RS620 - Onderzoeksmethodes)
Werkvormen (RS620 - Onderzoeksmethodes)
- Doceren
- Gesloten opdracht
CL627: Tweede landstaal (Frans)
Titularis:
De Heer Lic. Jean HARGOT (3 ECTS)
Repetitoren:
Kaptein-commandant v.h Vlw Lic. Jean-Louis HINGOT
De Heer Lic. Dominique DUMONT
Kaptein-commandant v/h Vlw Lic. Hilde COUCKE
Mevrouw Lic. Nathalie CALLENS
Mevrouw Rosetta PANZERA
De Heer Lic. Christian STEEN
ECTS: 3
Contacturen
Practisch werk: 45 Hr
Evaluatie
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 2
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 30.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 0.0 (voor deze cursus is er geen examen)
Inhoud (CL627 - Tweede landstaal (Frans))
Gedurende 45 u bent u intensief bezig met een aantal grammaticale topics en werkt u hard aan uw mondelinge en schriftelijke beheersing van het Frans.
Concreet gaat de cursus over de volgende bekwaamheden:
- Verwerving van militaire en algemene woordenschat via het bestuderen van teksten en video-opnames
- Herhaling van grammatica en woordenschat met het oog op actieve mondelinge en schriftelijke taalbeheersing en communicatie
- Kennismaking met Franstalige media (TV5)
- Mondelinge beurten over militaire onderwerpen
- Mondelinge uiteenzettingen op basis van krantenartikelen
- Schriftelijk verslag uitbrengen over militaire onderwerpen
Eindcompetenties (CL627 - Tweede landstaal (Frans))
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen.
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (CL627 - Tweede landstaal (Frans))
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- Het einddoel: als officier in het Frans efficiënt mondeling en schriftelijk kunnen communiceren. Dit omvat o.a. de volgende communicatievaardigheden: zich voorstellen, beschrijven, presenteren, argumenteren, logisch redeneren, zowel “waarom” als “wat als”, een gesprek voeren, overbrengen van informatie, ideeën, problemen en oplossingen.
- De belangrijkste grammaticale regels kunnen toepassen.
- De essentie van de inhoud van een mondelinge uiteenzetting over onderwerpen verstaan wanneer duidelijke standaardtaal wordt gebruikt en als het gaat over militaire onderwerpen.
- De essentie van de inhoud van een tekst verstaan wanneer duidelijke standaardtaal wordt gebruikt en als het gaat over militaire onderwerpen.
- Op duidelijke wijze maar met beperkte middelen mondeling en schriftelijk verslag kunnen uitbrengen en een eigen standpunt verwoorden over militaire onderwerpen.
- In het eerste jaar: een niveau behalen dat het mogelijk maakt in het tweede jaar met redelijke slaagkansen te beginnen aan de voorbereiding van het examen Wezenlijke kennis van het Frans als tweede taal.
Vereiste voorkennis (CL627 - Tweede landstaal (Frans))
De cursus CL627 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL716 Tweede landstaal (Frans)
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL728 Tweede landstaal (Frans)
Cursusmateriaal (CL627 - Tweede landstaal (Frans))
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Artikels
Syllabus CL 001-1 : Une armée, quatre composantes
Syllabus CL 001-2 : Révisions grammaticales
Syllabus CL 001-3 : Situations de la vie courante
Syllabus CL 001-4 : Laboratoires
Audiovisuele middelen
Oefeningen en aanvullende literatuur worden eveneens ter beschikking gesteld
Middelgroot woordenboek Frans-Nederlands – Nederlands-Frans, Van Dale
La conjugaison pour tous, Bescherelle, Hatier
Referenties (CL627 - Tweede landstaal (Frans))
Werkvormen (CL627 - Tweede landstaal (Frans))
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
DOCEREN: grammatica, woordenschat, analyseren van teksten
OPEN OPDRACHTEN: het schrijven van een tekst, het doen van opzoekingswerk in de bibliotheek, het verzamelen van items die aan welomschreven eigenschappen voldoen
ONDERWIJSLEERGESPREK: een tekst lezen en bespreken
GESLOTEN OPDRACHTEN: mondelinge uiteenzettingen; samenvattingen van teksten
CL628: English
Course holder:
Captain-Commandant Lic. Koen HEYLEN (3 ECTS)
Repetitors:
Mrs. MA Alexandra ARDELEAN
Miss Lic. Silke GOMMERS
Captain Lic. Michaël HALENG
ECTS: 3
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 2
Daily work: number of oral evaluations: 1
Daily work: weight of the different evaluations: W1: 25%, W2: 25%, O1: 50%
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL628 - English)
- Herhaling van verdere essentiële grammaticapunten. (Toekomstige tijden, telbare en ontelbare zelfstandige naamwoorden, voorwaardelijke tijd, het passief, relatieve bijzinnen en indirecte rede)
- Inleiding tot de woordenschat met betrekking tot een aantal dagelijkse onderwerpen: technologie, politiek, politie, huisvesting, transport en reizen, voedsel en financiële onderwerpen
- Biedt lees- en luistermateriaal op niveau 2 en 3 over de behandelde onderwerpen
- Biedt niveau 1+ en niveau 2 mondeling en schriftelijk materiaal over de behandelde onderwerpen
Learning outcomes (CL628 - English)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau 3 (“Professional”) in luisteren en lezen en niveau 2 (“Functional”) in spreken en schrijven in Engels (STANAG 6001)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Goals (CL628 - English)
Na afloop van de cursus wordt van de studenten verwacht dat zij het niveau 2 in luister- en leesvaardigheid en het niveau 1 in mondelinge en schriftelijke expressie hebben bereikt. Van hen wordt verwacht dat ze in staat zijn om:
- Mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te communiceren (passief en actief) over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten
- Feiten te vermelden, instructies en aanwijzingen te geven; vragen te stellen en te beantwoorden over hun werkplek
- Concrete onderwerpen te behandelen zoals persoonlijke achtergrond, familie, interesses, werk, reizen en actualiteit
- Begrijpelijk te zijn voor een moedertaalspreker, ook al kan er wat miscommunicatie zijn
- In het Engels inhoud en betekenis te produceren met een minimum aan samenhang
Prerequisites (CL628 - English)
The student should have SLP level 2 1 2 1 as described in STANAG 6001
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL617 English
The course CL628 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communication psychology
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL729 English
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL818 English
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL825 English
- Ba 3 SSMW (Sem 1) DS814 Introduction to management
- Ba 3 SSMW (Sem 1) SC021 Geodesy and navigation
- Ba 2 SSMW (Sem 1) SC713 Probability and statistics
Course material (CL628 - English)
- Manual (made available)
- Articles
"Intermediate English II" (2020)
"An English Grammar" (2016)
"Booklet B" (2020)
References (CL628 - English)
Didactic means (CL628 - English)
- Teach
- Demonstrate
- Educational conversation
- Class conversation
- Closed task
- Open task
CL630: German
Course holder:
Mr. Lic. Johan DE SMET (3 ECTS)
ECTS: 3
Remark:
Elective course for the cadets with English level SLP 3232
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 2
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL619 - German)
- Basisgrammatica
- Woordenschat gericht op (voornamelijk) mondelinge communicatie in modern Duits
- Lees-, luister- en spreekoefeningen
- Kennismaking met Duitse samenleving en cultuur
- Actualiteit
Learning outcomes (CL619 - German)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Goals (CL619 - German)
De niveaus A1 tot C2 verwijzen naar het Gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen.
- Beginners (A1/A2) kunnen:
- Korte en eenvoudige teksten begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Korte en eenvoudige vragen en boodschappen begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven, op voorwaarde dat de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en zijn taalgebruik aanpast
- Zich verstaanbaar maken en eenvoudige conversaties voeren over concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Gevorderden (B1/B2) kunnen:
- De hoofdzaken begrijpen uit teksten over vertrouwde of actuele onderwerpen
- Vragen en boodschappen in de standaardtaal begrijpen die betrekking hebben op vertrouwde of actuele zaken
- Zich uitdrukken over vertrouwde onderwerpen en persoonlijke interesses; vertellen over ervaringen en gebeurtenissen
- Ver gevorderden (C1/C2) kunnen:
- Bijna alles begrijpen wat ze lezen en horen in de standaardtaal
- Informatie uit schriftelijke en mondelinge bronnen samenvatten en parafraseren; argumenten gebruiken
- Zich spontaan, vlot, duidelijk en genuanceerd uitdrukken over complexere thema´s
Prerequisites (CL619 - German)
Normaal hebben studenten die deze cursus volgen, de cursus CL619 gevolgd. Toch is dat geen verplichting. Voorkennis is dus niet vereist. Al wie geslaagd is voor de SLP-test Engels (niveau 3232) mag de lessen Duits volgen. Binnen een groep zijn verschillende niveaus mogelijk. In de mate van het mogelijke houdt de docent rekening met verschillende niveaus van voorkennis.
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL619 German
The course CL630 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL730 German
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL830 German
Course material (CL619 - German)
- Syllabus: grammatica, teksten, oefeningen
- Audiovisueel materiaal
- Websites
References (CL619 - German)
Didactic means (CL619 - German)
- Teach
- Demonstrate
- Class conversation
- Open task
Lessen in kleine groepen
Woordenschat en grammatica
Teksten (geschreven, gesproken), websites, film(fragmenten),...
Lees-, luister-, spreekoefeningen