Page not available in English
There is no English translation available for this page yet. The page is available in Dutch and French.
ES221: Numerieke methodes
ES222: Elektronica
ES223: Project i.v.m. metingen en instrumentatie
WS225: Survivability van wapensystemen
CS226: Inleiding tot militaire geschiedenis
BS227: Militaire psychologie en human factors engineering
ES011: Aerodynamica
BS002 POL: Luchtvaartpsychologie
SC001: Omgeving / Oceanografie
CL228: Tweede landstaal (Frans)
CL217: English
CL219: German
ES221: Numerieke methodes
Titularis:
Majoor v/h Vlw Dr. Ir Robby HAELTERMAN (4 ECTS)
Andere lesgevers:
Majoor Dr. Ir David LECOMPTE (2 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Ir Bram DESMET
Kapitein Ir Bart DE CLERCK
ECTS: 6
Contacturen:
Les: 26 Hr; praktisch werk: 36 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 20.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 40.0
Examenvorm: mondeling en schriftelijk
Inhoud (ES221 - Numerieke methodes)
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Basisnoties voor numerieke methoden
- Machine voorstelling
- Numeriek oplossen van niet-lineaire vergelijkingen
- Methoden om numeriek af te leiden
Oplossen van differentiaalvergelijkingen
In dit deel worden de eindige verschillen methode en de eindige elementen methode aangeleerd, voor de numerieke oplossing van gewone en/of partiële differentiaalvergelijkingen.
De grondslagen en de verschillende stappen van de methodes worden theoretisch uitgewerkt en geïllustreerd aan de hand van eenvoudige praktische voorbeelden. Er wordt aandacht besteed aan de manieren waarop deze stappen gebruik maken van de wiskundige basismethodes, met inbegrip van deze uit het eerste deel van de cursus, en hoe ze gecombineerd worden tot een krachtige en polyvalente oplossingsmethode voor complexe fysische problemen. Er wordt aangeleerd hoe een praktische probleemstelling vertaald kan worden naar een wiskundig probleem dat met de eindige verschillenmethode en/of eindige elementenmethode kan opgelost worden.
De methodes uit beide delen worden toegepast op praktische problemen uit diverse domeinen van de ingenieurswetenschappen, die zich kunnen situeren in de thermodynamica, het elektromagnetisme, de bouwkunde of de stromingsleer, om er maar enkele te noemen.
Beide methoden zullen aan de hand van Matlab worden omgezet tot code, die toelaat het gros van het rekenwerk over te laten aan de computer.
Eindcompetenties (ES221 - Numerieke methodes)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (ES221 - Numerieke methodes)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- In staat zijn een logische redenering op te bouwen. Dit gebeurt aan de hand van het aanleren van gegeven bewijzen en het zelf vinden van eenvoudige bewijzen van eigenschappen
- In staat zijn de theorie toe te passen op numerieke voorbeelden (= oplossen van oefeningen).Dit gebeurt aan de hand van oefeningen en theoretische oefeningen (PW)
- In staat zijn op kritische wijze een fysisch probleem te analyseren, het probleem te formaliseren en om te zetten naar een wiskundige verwoording en het probleem op te lossen met numerieke methoden en MATLABDit gebeurt tijdens de PW
- In staat zijn de theoretische redeneringen achter de eindige elementen methode op te bouwen, te reproduceren en de hypothesen waarop ze steunt te identificeren en te betrekken in de redeneringen
- In staat zijn de theorie van de eindige elementen toe te passen op een fysisch probleem, aan de hand van de beschikbare middelen, en door analyse van deze toepassingen de theorie beter te plaatsen en toe te passen
- In staat zijn de werktijd van zichzelf en van de groep te organiseren zodat het groepswerk binnen de voorziene tijd afgewerkt wordt
- In staat zijn de resultaten en de eigen werkmethode kritisch te analyseren, desnoods door de juiste vragen te stellen
- In staat zijn in samenwerking met de leden van de werkgroep een verslag op te stellen op basis van de resultaten van hun gezamenlijke werk, volgens het model opgelegd voor de eindscriptie, en dit wetenschappelijk te structureren
Vereiste voorkennis (ES221 - Numerieke methodes)
- Basiseigenschappen van functies van één en meerdere veranderlijken en van vectorruimten
- De student kan werken met veeltermen, matrices, niet-lineaire vergelijkingen, stelsels lineaire vergelijkingen, matrices en hun eigenwaarden en eigenvectoren
- De student kan integralen en differentiaalvergelijkingen oplossen en kent methoden om extrema van een functie van meerdere veranderlijken te berekenen
- De leerling beheerst de leerstof van de cursussen Elektromagnetisme, Thermodynamica en Mechanica van de vaste stof
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1+2) CL001F (POL) Eerste taal voor internationale leerlingen
- Ba 1 POL (Sem 1) CL116 Communicatietechnieken
- Ba 1 POL (Sem 1) CL118 Engels
- Ba 1 POL (Sem 1) ES112 Inleiding tot de hogere wiskunde, informatica en programmeertalen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES122 Vectoranalyse en partiële differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES123 Computeralgoritmen en programmeerproject
- Ba 1 POL (Sem 2) ES124 Elektromagnetisme
- Ba 1 POL (Sem 2) ES126 Thermodynamica
- Ba 2 POL (Sem 1) ES214 Mechanica van de vaste lichamen
De cursus ES221 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) EP414 Electrical power systems
- Ba 3 POL (Sem 1) ES312 Mechanica der fluïda en energieomvorming
- Ba 3 POL (Sem 1) ES313 Wiskundige modellering en computersimulatie
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) SM524 Numerical and experimental methods applied to continuum mechanics
- Ba 3 POL (Sem 1) WA314 Energetische materialen en propulsieve kruiten
Cursusmateriaal (ES221 - Numerieke methodes)
- Software
- Hardware (laptop)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Een syllabus “Numerieke Methoden" van Maj v/h Vlw Rob HAELTERMAN, Dr ir. en Cdt Ir Bram DESMET
Een oefeningenbundel van Kapt Bart DE CLERCK en Cdt Ir Bram DESMET
De cursus wordt aangevuld met slides en Matlab-files
Referenties (ES221 - Numerieke methodes)
Werkvormen (ES221 - Numerieke methodes)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
Hoorcolleges
Praktische werken: geleide oefeningen
Groepswerk
Begeleidende sessies bij het groepswerk
ES222: Elektronica
Titularis:
Professor Dr. Ir Patrick MERKEN (6 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Ir Dany CREPIN
ECTS: 6
Contacturen:
Les: 40 Hr; praktisch werk: 20 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 20.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 40.0
Examenvorm: mondeling en schriftelijk
Inhoud (ES222 - Elektronica)
De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste theorieën uit de elektronica, analoog en een inleiding tot numerieke circuits. Zowel de basisnoties uit halfgeleiderfysica, de werking van halfgeleidercomponenten, als die van basiscircuits (eenvoudige versterkers) als meer geavanceerde circuits worden onderwezen. Volgende onderwerpen worden onderwezen:
- Vaste stof Fysica
- Geleiding door gaten en electronen
- Diffusie en driftstroom
- De p-n junctie in evenwicht en in geleiding
- De pnp, npn BJT transistor
- De FET, MOSFET, MESFET transistor
- Basiscircuits
- Statische en dynamische belastingslijn
- De bepaling van het polarisatiepunt
- De gewone en differentiële versterker
- De OPAMP
- Vermogenversterkers
- Selectieve versterkers
- Retroactie (feedback) in versterkercircuits
- De oscillatoren
- Functiegeneratoren
- Gestabiliseerde voeding
- Noties van digitale circuits
- Sequentiele systemen
- Inleiding tot FPGA/CPLD/Microcontroller
De volgende objectieven (LO ATPL) worden behandeld tijdens de cursus:
- LO 021 09 01 02 Gelijkstroom
- Stroom kan slechts in een gesloten circuit lopen
- Basisprincipes van geleidbaarheid en voorbeelden van geleiders, halfgeleiders en isolatoren
- Noties van Spanning, Weerstand en Stroom en hun eenheden
- De wet van Ohm
- Equivalente weerstand bij parallel en serieschakeling van weerstanden
- Weerstanden met negatieve en positieve temperatuurscoefficient en hun gebruik
- Capaciteit en het gebruik ervan als ladingsopslag
- LO 021 09 01 04 Weerstanden, Capaciteiten en Spoelen
- Relatie tussen spanning over en stroom in een weerstand in een gelijkstroom en wisselstroomcircuit
- Relatie tussen spanning over en stroom in een capaciteit in een gelijkstroom en wisselstroomcircuit
- Relatie tussen spanning over en stroom in een spoel in een gelijkstroom en wisselstroomcircuit
- LO 021 09 01 08 Halfgeleiders en logische circuits
- Verschil tussen een halfgeleider en een geleider, en manieren om de geleidbaarheid van halfgeleiders te veranderen Basiswerking van diodes, zoals gelijkrichting en spanningsbeperking
- Basiswerking van transistoren, zoals schakeling en versterking Basis logische functies (AND, OR, NOT, NOR en NAND) Geassocieerde symbolen van basis logische functies
- Logische schemas interpreteren die gebruik maken van basis logische functies
Following Learning Objectives (LO) ATPL will be covered during the course:
-
LO 021 09 01 02 Direct current
- State that a current can only flow in a closed circuit
- Explain the basic principles of conductivity and give examples of conductors, semiconductors and insulators
- Define ‘voltage’, ‘current and resistance’, and state their unit of measurement
- Explain Ohm’s law in qualitative terms
- Explain the effect on total resistance when resistors are connected in series or in parallel
- State that resistances can have a positive or a negative temperature coefficient (PTC/ NTC) and state their use
- Explain the term ‘capacitance’ and explain the use of a capacitor as a storage device
- LO 021 09 01 04 Resistors, capacitors, inductance coil
- Describe the relation between voltage and current of an ohmic resistor in an AC/DC circuit
- Describe the relation between voltage and current of a capacitor in an AC/DC circuit
- Describe the relation between voltage and current of a coil in an AC/DC circuit
- LO 021 09 01 08 Semiconductors and logic circuits
- State the differences between semiconductor materials and conductors and explain how the conductivity of semiconductors can be altered
- State the principal function of diodes, such as rectification and voltage limiting
- State the principal function of transistors, such as switching and amplification
- Explain the following five basic functions: AND, OR, NOT, NOR and NAND
- Describe their associated symbols
- Interpret logic diagrams using a combination of these functions
Eindcompetenties (ES222 - Elektronica)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (ES222 - Elektronica)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- De werking van electronische circuits kunnen karakteriseren aan de hand van wiskundige modellen (Academische kennis en Basiskennis)
- In staat zijn om een circuit te ontwerpen, zoals bijvoorbeeld een versterker, oscillator of een ander circuit en er een realisatie van te maken in het labo
- In staat zijn om de belangrijkste karakteristieken van het gerealiseerde circuit met behulp van de beschikbare apparatuur in het labo op te nemen en te vergelijken met de resultaten van een berekening (Toepassen van relevante en geldige informatie, problemen oplossen en aanbevelingen formuleren, alsook Kritisch denken en wetenschappelijk handelen)
- De resultaten van een project kunnen op schrift stellen en verdedigen (Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden)
Na beeindiging van de cursus zullen de studenten geacht worden aan de vereisten voldoen van de European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots Licence (ATPL) learning objectives for the Electrics (LOs 021 09 - Annex II to ED Decision 2016/008/R M. SUBJECT 021 - AIRFRAME AND SYSTEMS, ELECTRICS, POWER PLANT AND EMERGENCY EQUIPMENT)´
Upon completion of the course, students are expected to meet the European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots Licence (ATPL) learning objectives for the Electrics (LOs 021 09 - Annex to ED Decision 2016/008/R M. SUBJECT 021 - AIRFRAME AND SYSTEMS, ELECTRICS, POWER PLANT AND EMERGENCY EQUIPMENT)´
Vereiste voorkennis (ES222 - Elektronica)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES112 Inleiding tot de hogere wiskunde, informatica en programmeertalen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES122 Vectoranalyse en partiële differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES124 Elektromagnetisme
- Ba 2 POL (Sem 1) ES212 Atomen en quanta
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
De cursus ES222 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) EP414 Electrical power systems
- Ma 1 POL (Sem 1) SE412 Tactical military sensors
- Ma 1 POL (Sem 2) SE422 Digital technology for sensors and weapons
- Ba 3 POL (Sem 2) TN325 Grondbeginselen van telecommunicatie
- Ma 2 POL (Module C1) (Sem 1) TN514 Advanced wireless communication systems
Cursusmateriaal (ES222 - Elektronica)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Software
- Slides (elektronisch of gedrukt)
De cursus wordt ondersteund door een slideset, en is gebaseerd op het handboek “Electronic Circuits: Discrete and Integrated” (ISBN 978-0070528987) - relevante delen worden aan de leerlingen ter beschikking gesteld. Er wordt tijdens de cursus gebruik gemaakt van de software LTSpice voor simulatie van circuits.
Referenties (ES222 - Elektronica)
Werkvormen (ES222 - Elektronica)
- Doceren
- Gesloten opdracht
De studenten ontdekken de concepten en assimileren de theoretische kennis tijdens de hoorcolleges. Zij worden uitgenodigd tot het stellen van vragen als sommige aspecten niet goed begrepen werden.
Zij leren de concepten te gebruiken en in de praktijk om te zetten door op individuele manier of in groep een reeks toepassingen (gesloten opdracht) te realiseren die hen worden aangeboden tijdens de oefensessies. Op het einde van een sessie zal een typeoplossing ter beschikking gesteld worden.
ES223: Project i.v.m. metingen en instrumentatie
Titularis:
Professor Dr. Ir Michael VAN SCHOOR (1,5 ECTS)
Andere lesgevers:
Majoor Dr. Ir Bart SIMOENS (1,5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Ir Johan BUERMANS
Kapitein Ir Romuald VAN RIET
ECTS: 3
Contacturen:
Praktisch werk: 31 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling met schriftelijk gedeelte of schriftelijke voorbereiding
Nuttige informatie over het examen: examen buiten sessie
Inhoud (ES223 - Project i.v.m. metingen en instrumentatie)
De leerlingen worden in groepen van twee (maximaal drie) personen ingedeeld. Elke groep krijgt een set van labo-onderwerpen in het kader van fysica of scheikunde, die in groepsopdracht dienen bestudeerd en/of opgelost te worden.
In verschillende sessies dienen de studenten experimenten uit te voeren, eventueel foutenanalyse uit te voeren en uiteindelijk schriftelijk te rapporteren.
Eindcompetenties (ES223 - Project i.v.m. metingen en instrumentatie)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (ES223 - Project i.v.m. metingen en instrumentatie)
Na beëindiging van de cursus kan de student:
- Op basis van een opgave een laboratoriumproef uitvoeren
- De nodige statistische berekeningen op de resultaten toepassen
- De resultaten van de proef interpreteren en vergelijken met een referentiewaarde of met de resultaten van een andere proef
- Een logische conclusie trekken door de resultaten kort samen te vatten
- Bovenstaande resultaten en conclusies in een schriftelijk verslag samenvatten, met inbegrip van het differentiëren tussen de hoofdzaken en de bijzaken (bijlages)
- Het schriftelijk verslag mondeling voorstellen
Vereiste voorkennis (ES223 - Project i.v.m. metingen en instrumentatie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES113 Algemene scheikunde
- Ba 2 POL (Sem 1) ES211 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 2 POL (Sem 1) ES212 Atomen en quanta
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
- Ba 2 POL (Sem 1) ES214 Mechanica van de vaste lichamen
De cursus ES223 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) EP414 Electrical power systems
- Masterproef POL (Sem 2) RS561 Masterproef POL
Cursusmateriaal (ES223 - Project i.v.m. metingen en instrumentatie)
Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Referenties (ES223 - Project i.v.m. metingen en instrumentatie)
Werkvormen (ES223 - Project i.v.m. metingen en instrumentatie)
Gesloten opdracht
WS225: Survivability van wapensystemen
Titularis:
Kolonel Dr. Ir Johan GALLANT (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Ir Véronique DE BRIEY
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 14 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (WS225 - Survivability van wapensystemen)
- Inleiding
- Toepassing van statistiek en waarschijnlijkheidsrekening op de ballistiek
- Analyse van het overlevingsvermogen van een wapensysteem
- Doeltreffendheid van een wapensysteem
Eindcompetenties (WS225 - Survivability van wapensystemen)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (WS225 - Survivability van wapensystemen)
Op het einde van de cursus, zijn de studenten in staat om:
- De concepten van vatbaarheid en kwetsbaarheid te gebruiken
- De modellen van overlevingsvermogen en spreiding te gebruiken
- De doeltreffendheid van een wapensysteem toe te lichten
Vereiste voorkennis (WS225 - Survivability van wapensystemen)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 POL (Sem 1) ES211 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 1 POL (Sem 1) WS111 Inleiding tot militaire systemen
De cursus WS225 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) SE412 Tactical military sensors
- Ma 2 POL (Module D1) (Sem 2) SM533 Fire control
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 2) SM552 Naval ship technology
- Ma 1 POL (Sem 2) TP424 Ballistic impact and protection: fundamentals
- Ba 3 POL (Sem 2) WA326 Grondbeginselen van ballistiek
- Ma 1 POL (Sem 2) WA421 Guided weapons
Cursusmateriaal (WS225 - Survivability van wapensystemen)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Referenties (WS225 - Survivability van wapensystemen)
- Morris DRIELS, "Weaponeering. Conventional Weapon System Effectiveness", AIAA, 2004
- Robert BALL, "The Fundamentals of Aircraft Combat Survivability Analysis and Design", Ed. 2, AIAA, 2003
Werkvormen (WS225 - Survivability van wapensystemen)
- Doceren
- Gesloten opdracht
CS226: Inleiding tot militaire geschiedenis
Titularis:
Professor Dr. Jean-Michel STERKENDRIES (3 ECTS)
ECTS: 3
Opmerking:
Deze cursus wordt niet gevolgd door leerlingen Gp B, zij volgen de cursus ES011 - Aerodynamica
Contacturen:
Les: 27 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (CS226 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
De cursus moet aan toekomstige officieren ingenieurs van de verschillende componenten een beknopt overzicht geven van de hedendaagse conflicten. Dit bestaat uit een algemene inleiding die de militaire terminologie, de principes en regels van de krijgskunst, de verschillende soorten maneuvers, de ideeën van enkele grote theoretici (Jomini, Clausewitz, Mahan, Douhet) uiteenzet. Het louter historische gedeelte legt de nadruk op de grote internationale conflicten, alsook op de technische aspecten van de oorlogsvoering.
Eindcompetenties (CS226 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
Leerdoelstellingen (CS226 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
De student moet kritisch kunnen nadenken over de hedendaagse conflicten en deze kunnen situeren in hun algemene context. Hij begrijpt de grote evoluties van de krijgskunst. Hij kan relevante vragen stellen en heeft een kritisch constructieve houding tegenover de militaire operaties. De student kan schriftelijk en mondeling communiceren over de leerstof, hij kan gestaafde standpunten formuleren en ideeën uitwisselen door gebruik te maken van duidelijke taal en correcte terminologie. Hij wil verder leren, in het bijzonder in het kader van de voortgezette vorming.
Vereiste voorkennis (CS226 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
De student heeft een basiskennis van de belangrijkste feiten en de algemene evolutie van de XXste eeuw.
De cursus CS226 wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis.
Cursusmateriaal (CS226 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
De leerlingen beschikken over de elektronische versie van notities die geregeld geactualiseerd worden. Ze krijgen ook de (gedrukte) documenten en kaarten die noodzakelijk zijn om de beschreven operaties te kunnen volgen. Twee lessen over de Tweede Wereldoorlog worden in de tentoonstelling WOII van het Koninklijk Legermuseum gedoceerd. Videodocumenten worden ook gebruikt.
Referenties (CS226 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
Werkvormen (CS226 - Inleiding tot militaire geschiedenis)
Doceren
27 hoorcolleges (ex cathedra)
BS227: Militaire psychologie en human factors engineering
Titularis:
Majoor Dr. Psy Salvatore LO BUE (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Elisabeth CROES
ECTS: 3
Opmerking:
Deze cursus wordt niet gevolgd door leerlingen Gp B, zij volgen de cursus BS002 - Luchtvaartpsychologie
Deze cursus wordt niet gevolgd door leerlingen Gp C, zij volgen de cursus SC001 - Omgeving / Oceanografie
Contacturen:
Les: 17 Hr; praktisch werk: 11 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (BS227 - Militaire psychologie en human factors engineering)
- Inleiding
- Onderzoeksmethodes in Human Factors
- Ontwerp en evaluatiemethodes
- Veiligheid en ongevalpreventie
- Verdiepende vraagstukken van human factors
- Militaire Psychologie
Eindcompetenties (BS227 - Militaire psychologie en human factors engineering)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
- Ethisch denken en handelen: een goede visie geven, inclusief een reflectie op de sociale en ethische verantwoordelijkheden
Leerdoelstellingen (BS227 - Militaire psychologie en human factors engineering)
Op het einde van deze cursus, zullen de studenten in staat zijn om:
- Uit te leggen wat human factors engineering is
- Uit te leggen, argumenteren, discussiëren wat de wetenschappelijk praktijk definieert
- De ontwerp- en evaluatie methodes uit te leggen
- De principes van veiligheid en ongevalpreventie uit te leggen op basis van een autonome exploratie van de theorie
- De psychologische theorieën uit de cursus uit te leggen, ze toe te lichten aan de hand van voorbeelden met militaire relevantie en ze toe te passen aan situaties en gedragingen binnen de militaire context
- In een schriftelijk werk met mondelinge verdediging:
- In een zelfgekozen voorbeeld van experimentele studie de elementen van onderzoek herkennen binnen het domein van human factors
- In groep, de ontwerp- en evaluatie methodes toe te passen aan het herontwerp en de evaluatie van een zelfgekozen mens-systeem interface
- Verslag uit te brengen over zijn eigen bijdrage en die van anderen voor het groepswerk
- Een eenvoudig onderzoeksontwerp te ontwikkelen om de bruikbaarheid van een mens-systeem interface te testen, rekening houdend met de ethische principes van onderzoek met menselijke deelnemers
- De principes van veiligheid en ongevalpreventie te herkennen in een eenvoudige ongevalanalyse en daarna aanbevelingen formuleren
- Een domein van human factors uit te leggen op basis van een autonome exploratie van de theorie e. Verslag uit te brengen over zijn/haar eigen leerproces
Vereiste voorkennis (BS227 - Militaire psychologie en human factors engineering)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL116 Communicatietechnieken
- Ba 1 POL (Sem 1) CL118 Engels
De cursus BS227 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) LS416 Leadership
Cursusmateriaal (BS227 - Militaire psychologie en human factors engineering)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Referenties (BS227 - Militaire psychologie en human factors engineering)
Wickens, C.D., Lee, J., Liu, Y., & Gordon-Becker, S. (2014). An introduction to human factors engineering. Essex: Pearsons Eduction Limited
Werkvormen (BS227 - Militaire psychologie en human factors engineering)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
In deze cursus worden de methodes van "flipped-classroom" gehanteerd met een accent op individualisering
ES011: Aerodynamica
Titularis:
Majoor Dr. Ir Bart JANSSENS (0 ECTS)
Andere lesgevers:
Kapitein-commandant Vl Ir Jan VERCAUTEREN (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Vl Ir Jan VERCAUTEREN
ECTS: 3
Opmerking:
Deze cursus wordt gevolgd door leerlingen van Gp B ipv cursus CS226
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 14 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (ES011 - Aerodynamica)
Deze cursus volgt de ATPL-objectieven voor het gedeelte aerodynamica:
- 081 01 00 00 SUBSONIC AERODYNAMICS
- 081 01 01 00 Basics, laws and definitions
- 081 01 02 00 The two-dimensional airflow about an aerofoil
- 081 01 03 00 The coefficients
- 081 01 04 00 The three-dimensional airflow about an aeroplane
- 081 01 05 00 The total drag
- 081 01 06 00 The ground effect
- 081 01 07 00 The relation between the lift coefficient and the speed for constant lift
- 081 01 08 00 The Stall
- 081 01 09 00 CLmax augmentation
- 081 01 10 00 Means to decrease the CL – CD ratio, increasing drag
- 081 01 11 00 The boundary layer
- 081 01 12 00 Special circumstances
- 081 02 00 00 HIGH SPEED AERODYNAMICS
- 081 02 01 00 Speeds
- 081 02 02 00 Shock waves
- 081 02 03 00 Expansion waves
- 081 02 04 00 Effects of exceeding Mcrit
- 081 02 05 00 Buffet onset boundary
- 081 02 06 00 Means to influence Mcrit
Eindcompetenties (ES011 - Aerodynamica)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (ES011 - Aerodynamica)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij voldoen aan de European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots Licence (ATPL) “learning objectives” voor het onderdeel "Aeorodynamics", zoals hierboven hernomen voor de inhoud.
Vereiste voorkennis (ES011 - Aerodynamica)
De cursus ES011 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) SM524 Numerical and experimental methods applied to continuum mechanics
Cursusmateriaal (ES011 - Aerodynamica)
- JAA ATPL BOOK 13 - Oxford Aviation Jeppesen - Principles of Flight (approved)
- Slides
Referenties (ES011 - Aerodynamica)
Werkvormen (ES011 - Aerodynamica)
- Doceren
- Gesloten opdracht
De officiële ATPL-cursus wordt aangeboden in een combinatie van zelfstudie en gedoceerde lessen, aangevuld met gesloten opdrachten
BS002 POL: Luchtvaartpsychologie
Titularis:
Med Majoor Dr. Psy Nathalie PATTYN (3 ECTS)
ECTS: 3
Opmerking:
Deze vATPL cursus (AKA DA040-2) wordt gevolgd door leerlingen van Gp B ipv cursus BS227
Contacturen:
Les: 20 Hr; praktisch werk: 10 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (BS002 POL - Luchtvaartpsychologie)
- Hoofdstuk 1 Inleiding
- Hoofdstuk 2 Stress
- Hoofdstuk 3 Slaap
- Hoofdstuk 4 Cognitieve psychologie
- Hoofdstuk 5 Leerprocessen
- Hoofdstuk 6 Persoonlijkheid en individuele verschillen
- Hoofdstuk 7 Communicatie en samenwerking
- Hoofdstuk 8 Human Factors in vliegveiligheid
- Groepswerk Paper en presentatie
De volgende objectieven (LO ATPL) worden behandeld tijdens de cursus:
- 040 03 00 00 BASISLUCHTVAARTPSYCHOLOGIE
- 040 03 06 00 Menselijke overbelasting en onderbelasting
- 040 03 06 01 Opwinding
- 040 03 06 02 Stress
- 040 03 06 05 Vermoeidheids- en stressmanagement
- 040 03 01 00 Menselijke informatieverwerking
- 040 03 01 01 Aandacht en waakzaamheid
- 040 03 01 02 Perceptie
- 040 03 01 03 Geheugen
- 040 03 02 00 Menselijke fouten en betrouwbaarheid
- 040 03 02 01 Betrouwbaarheid van het menselijk gedrag
- 040 03 03 00 Besluitvorming
- 040 03 01 04 Selectie van de reponse reactie
- 040 03 02 02 Mentale modellen en situatiebewustzijn
- 040 03 05 01 Persoonlijkheid, houding en gedrag
- 040 03 05 02 Individuele verschillen in persoonlijkheid en motivatie
- 040 03 04 02 Coördinatie (multi-crew concepten)
- 040 03 04 03 Samenwerking
- 040 03 04 04 Communicatie
- 040 03 02 03 Theorie en model van de menselijke fout
- 040 03 02 04 Foutgeneratie
- 040 03 04 00 Fouten vermijden en beheren: cockpitbeheer
- 040 03 05 03 Identificatie van gevaarlijke houdingen (foutgevoeligheid)
- 040 03 07 00 Geavanceerde cockpitautomatisering
Following Learning Objectives (LO) ATPL will be covered during the course:
- 040 03 00 00 BASIC AVIATION PSYCHOLOGY
- 040 03 06 00 Human overload and underload
- 040 03 06 01 Arousal
- 040 03 06 02 Stress
- 040 03 06 05 Fatigue and stress management
- 040 03 01 00 Human information processing
- 040 03 01 01 Attention and vigilance
- 040 03 01 02 Perception
- 040 03 01 03 Memory
- 040 03 02 00 Human error and reliability
- 040 03 02 01 Reliability of human behaviour
- 040 03 03 00 Decision-making
- 040 03 01 04 Response selection
- 040 03 02 02 Mental models and situation awareness
- 040 03 05 01 Personality, attitude and behaviour
- 040 03 05 02 Individual differences in personality and motivation
- 040 03 04 02 Coordination (multi-crew concepts
- 040 03 04 03 Cooperation
- 040 03 04 04 Communication
- 040 03 02 03 Theory and model of human error
- 040 03 02 04 Error generation
- 040 03 04 00 Avoiding and managing errors: cockpit management
- 040 03 05 03 Identification of hazardous attitudes (error proneness)
- 040 03 07 00 Advanced cockpit automation
Eindcompetenties (BS002 POL - Luchtvaartpsychologie)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
Leerdoelstellingen (BS002 POL - Luchtvaartpsychologie)
- Onthouden: basisbeginselen luchtvaartpsychologie beschrijven; Alle invloedsfactoren op de prestatie van de piloot voor, tijdens en na de vlucht opsommen
- Begrijpen: uitleggen hoe deze beïnvloeding van prestatie door gedragsmatige maatregelen tegengegaan kan worden
Deze cursus beantwoordt aan de leerdoelstellingen beschreven door de European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots Licence (ATPL) learning objectives for the Human Performance (LOs 040 03 00 00-040 03 07 00 - Annex II to ED Decision 2016/008/R M. SUBJECT 040 – HUMAN PERFORMANCE)’
Vereiste voorkennis (BS002 POL - Luchtvaartpsychologie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 POL (Sem 1) BS001 POL Luchtvaartfysiologie
De cursus BS002 pol wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis
Cursusmateriaal (BS002 POL - Luchtvaartpsychologie)
Slides (elektronisch of gedrukt)
Referenties (BS002 POL - Luchtvaartpsychologie)
Aviation Psychology and Human Factors (2nd Ed), By Monica Martinussen, David R. Hunter (2017)
Werkvormen (BS002 POL - Luchtvaartpsychologie)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
SC001: Omgeving / Oceanografie
Titularis:
Fregatkapitein SBH Lic. Guy SCHOTTE (3 ECTS)
ECTS: 3
Opmerking:
Deze cursus wordt gevolgd door leerlingen van Gp C ipv cursus BS227
Contacturen:
Les: 20 Hr; praktisch werk: 7 Hr; bezoek: 4 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (SC001 - Omgeving / Oceanografie)
De cursus is een beschrijvende inleiding tot oceanografie. De cursus begint met een overzicht van de de vorming van de aarde en de oceanen. Ze vervolgt met een historisch overzicht van oceanografie/oceanologie. Vervolgens worden verschillende oceanografische fenomenen uiteengezet, zoals tectonische platen en het effect hiervan op de topografie van de bodem. De oorsprong en de invloed van sedimenten wordt beschreven. Gebaseerd op de elementaire kenmerken van H2O worden de specificiteit van zeewater ontwikkeld. Elementen zoals saliniteit, densitaire stratificatie, transmissie van licht in zeewater, thermostatische effecten, gascyclussen et het chemisch evenwicht worden uitgelegd (inclusief verzuring van de oceanen).
Op basis van deze fenomenen wordt het gebruik van geluid in het water als detectiemethode toegelicht met een focus op de sonarvergelijking en de diverse elementen van de vergelijkingen. De basis van de ray path theorie wordt uiteengezet met een focus naar onderzeebootbestrijdingsoperaties. Vervolgens volgt de ontwikkeling van atmosferische en oceaan cycli en de interactie tussen beide. De cursus omvat ook de golftheorie in de oceanen (windgolven, tsunamis, seiches en getijden) alsook de classificatie van kusten. Via de uiteenzetting van een SME van MRSys-N wordt de relevantie van oceanografie in het werk van een marine officier aangetoond.
Een bezoek aan de MW-unit te Zeebrugge illustreert in de praktijk bepaalde aspecten van de cursus.
Via lectuur van IPCC rapporten wordt het thema van klimaatverandering aangebracht.
Eindcompetenties (SC001 - Omgeving / Oceanografie)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: uitwerken van een onderzoeksvraag met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
Leerdoelstellingen (SC001 - Omgeving / Oceanografie)
Op het einde van de cursus kan de student:
- De definitie geven van specifieke oceanografische terminologie
- De vorming van de aarde, oceanen en de atmosfeer verhelderen
- Op basis van tektonische en sediment theorie de evolutie van de bodem topografie afleiden
- Geothermische fenomenen beschrijven en analyseren en ze linken aan de tectonische theorie
- Op basis van sleutelkarakteristieken van water gedrag en impact van zeewater/oceanen afleiden
- De circulatiemodellen van de oceaan, de atmosfeer en het klimaat beschrijven en hun onderlinge interactie voorspellen
- Een kust classificeren
- De evenwichtstheorie van de oceanen en de gas cyclussen beschrijven
- De karakteristieken van licht en geluid in water onderscheiden
- Kan de student de sonarvergelijking en ´ray path theorie´ toepassen op een onderzeeboot bestrijding problematiek
- De werkmethode van het IPCC beschrijven en kan hij de bevindingen van het IPCC toepassen/verdedigen in een discussie over klimaatverandering
- Kan de student de link aantonen tussen oceanografie en maritieme operaties/functies
- Kan de student aan de hand van de opgedane kennis en research een oceanografisch probleem beoordelen en integreren
- Kan de student zijn research neerschrijven in een rapport en deze bevindingen verdedigen in een mondelinge presentatie
Vereiste voorkennis (SC001 - Omgeving / Oceanografie)
De cursus SC001 wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis
Cursusmateriaal (SC001 - Omgeving / Oceanografie)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Referenties:
- Tom S. Garrison (University of Southern California), Oceanography: an invitation to Maritime Science (4th edition), Wadsworth/Thomson Learning, 2002
De cursus wordt verduidelijkt aan de hand van slides
Extra lectuur:
- William G. Van Dorn, Oceanography and Seamanship, Schiffer Publishing, 1993
- Henry Stommel, A View of the Sea, Princeton University Press, 1991
- K. Sverdrup, A. Duxbury, and A. Duxbury, An Introduction to the World´s Oceans, 8th Ed., McGraw Hill, 2005
- Douglas Segar, Introduction to Ocean Sciences, (), 2nd Ed. (2007), W.W. Norton & Co
Referenties (SC001 - Omgeving / Oceanografie)
Website IPCC
Werkvormen (SC001 - Omgeving / Oceanografie)
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Open opdracht
Via interactie en vraag en antwoord sessies tijdens de lezingen verwerft de leerling de basis kennis
Door een bezoek aan een operationele eenheid/ mine warfare eenheid en een briefing door een materiaalmanager wordt de directe ink tussen de cursus en maritime operaties/functies verduidelijkt
Door het ontwikkelen van een onderzoeksvraag moet de leerling de opgedane kennis toepassen op een gegeven oceanografisch onderwerp/probleem
CL228: Tweede landstaal (Frans)
Titularis:
De Heer Lic. Jean HARGOT (3 ECTS)
Repetitoren:
Mevrouw Lic. Nathalie CALLENS
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Hilde COUCKE
De Heer Lic. Dominique DUMONT
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Jean-Louis HINGOT
Mevrouw Rosetta PANZERA
De Heer Lic. Christian STEEN
ECTS: 3
Contacturen
Practisch werk : 45 Hr
Evaluatie
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 3
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: 5/5/5/5/80
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 30.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 0.0 (voor deze cursus is er geen examen)
Inhoud (CL228 - Tweede landstaal (Frans))
De cursus bestaat uit:
- Herhaling van de basisspraakkunst van het Frans
- Lectuur van artikels uit de Franstalige pers en beluisteren van televisiejournaals
- Aanleren van technieken om briefings, uiteenzettingen, argumentaties en samenvattingen op te bouwen
- Een militaire briefing houden
- Een uiteenzetting geven over een militair-technisch onderwerp
- Het overbrengen van de juiste informatie na de lectuur van een tekst of het beluisteren van een uiteenzetting
- Uitbreiden van de woordenschat
- Conversaties en debatten over onderwerpen die aangebracht worden door de lesgever
Eindcompetenties (CL228 - Tweede landstaal (Frans))
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau C1 voor luisteren en lezen en niveau B2 voor spreken en schrijven in de tweede taal (Gemeenschappelijk Europees ReferentieKader GERK)
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (CL228 - Tweede landstaal (Frans))
- Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij voldoende woordenschat en spraakkunst van het Frans bezitten om een militaire briefing, een theoretische uiteenzetting en een samenvatting te kunnen opbouwen, zowel mondeling als schriftelijk, teneinde voor het staatsexamen voor de wezenlijke kennis van de tweede landstaal te slagen, wat inhoudt dat hij:
- Het belangrijkste van de inhoud begrijpt wanneer in een courante taal geschreven of gesproken wordt en daar zelf ook mondeling en schriftelijk een verslag kan van opstellen.
Vereiste voorkennis (CL228 - Tweede landstaal (Frans))
- De student heeft het kennisniveau Frans volgens de gangbare leerprogramma´s van het hoger secundair onderwijs in Vlaanderen
- Hij moet bovendien geslaagd zijn voor de cursus Frans tweede landstaal in de eerste bachelor
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1+2) CL117 Tweede landstaal (Frans)
- Ba 1 POL (Sem 2) CL127 Tweede landstaal (Frans)
- Ba 2 POL (Sem 1) CL216 Tweede landstaal (Frans)
De cursus CL228 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 POL (Sem 1) CL316 Tweede landstaal (Frans)
Cursusmateriaal (CL228 - Tweede landstaal (Frans))
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Artikels
Cursus Grammaire française CL 201/701-12
Artikels uit de voornaamste Franstalige geschreven media
Televisiejournaals- en documentaires
Middelgroot woordenboek F/N – N/F Van Dale
Referenties (CL228 - Tweede landstaal (Frans))
Werkvormen (CL228 - Tweede landstaal (Frans))
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
DOCEREN DEMONSTREREN: grammatica, spelling, woordenschat, tekstanalyse
ONDERWIJSLEERGESPREK
Klasdiscussie
GESLOTEN OPDRACHTEN: persoonlijk zoeken naar wetenschappelijke boeken of documenten
OPEN OPDRACHTEN: individuele mondelinge presentatie; een tekst lezen, samenvatten, becommentariëren; individuele schriftelijke presentatie: een essay schrijven over een onderwerp, een synthese maken van verschillende bronnen, een leesblad invullen
CL217: English
Course holder:
Captain-Commandant Lic. Koen HEYLEN (3 ECTS)
Assistants:
Miss Lic. Silke GOMMERS
Mrs. MA Alexandra ARDELEAN
Captain Lic. Michaël HALENG
ECTS: 3
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 2
Daily work: number of oral evaluations: 1
Daily work: weight of the different evaluations: W1: 20%, W2: 20%, O1: 60%
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL217 - English)
- Herhaling van essentiële elementen van de grammatica; samengestelde bijvoeglijke naamwoorden, connectoren, modaliteit, gerundium en infinitief en verdere herhaling van alle tijden
- Inleiding tot de woordenschat met betrekking tot een aantal dagelijkse onderwerpen: stedelijke omgeving, vervoer en reizen, voedsel, financiën, sociale media
- Biedt lees- en luistermateriaal van niveau 2 en 3 over de behandelde onderwerpen
- Biedt mondeling en schriftelijk materiaal van niveau 2 over de behandelde onderwerpen
Learning outcomes (CL217 - English)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau 3 (“Professional”) in luisteren en lezen en niveau 2 (“Functional”) in spreken en schrijven in Engels (STANAG 6001)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Goals (CL217 - English)
Aan het einde van de cursus moeten de studenten niveau 2 hebben bereikt in luisteren, lezen, schrijven en spreken
Van hen wordt verwacht dat ze in staat zijn om:
- Mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen; feiten te vermelden; te vergelijken en contrasteren; eenvoudige instructies en aanwijzingen te geven; voorspelbare vragen te stellen en beantwoorden
- Concrete onderwerpen te behandelen zoals persoonlijke achtergrond, familie, interesses, werk, reizen en actualiteit
- Zinnen te combineren en te verbinden in paragrafen
- Eenvoudige, concrete, feitelijke teksten te lezen die beschrijvingen van mensen, plaatsen en dingen en verhalen over huidige, vroegere en toekomstige gebeurtenissen kunnen bevatten in de context van vaak terugkerende gebeurtenissen, eenvoudige biografische informatie, sociale berichten, routinematige zakelijke brieven en eenvoudige technische documenten
Prerequisites (CL217 - English)
The student should have SLP level 2 1+ 2 1+ as described in STANAG 6001
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL118 English
The course CL217 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 3 POL (Sem 1) CL317 English
- Ba 3 POL (Sem 2) CL328 English
Course material (CL217 - English)
- Manual (made available)
- Articles
"Intermediate English II" (2020)
"An English Grammar" (2016)
"Booklet B" (2020)
References (CL217 - English)
Didactic means (CL217 - English)
- Teach
- Demonstrate
- Educational conversation
- Class conversation
- Closed task
- Open task
CL219: German
Course holder:
Mr. Lic. Johan DE SMET (3 ECTS)
ECTS: 3
Remark:
Elective course for the cadets with English level SLP 3232
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 2
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL219 - German)
- Basisgrammatica
- Woordenschat gericht op (voornamelijk) mondelinge communicatie in modern Duits
- Lees-, luister- en spreekoefeningen
- Kennismaking met Duitse samenleving en cultuur
- Actualiteit
Learning outcomes (CL219 - German)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
Goals (CL219 - German)
De niveaus A1 tot C2 verwijzen naar het Gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen
- Beginners (A1/A2) kunnen:
- Korte en eenvoudige teksten begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Korte en eenvoudige vragen en boodschappen begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven, op voorwaarde dat de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en zijn taalgebruik aanpast
- Zich verstaanbaar maken en eenvoudige conversaties voeren over concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Gevorderden (B1/B2) kunnen:
- De hoofdzaken begrijpen uit teksten over vertrouwde of actuele onderwerpen
- Vragen en boodschappen in de standaardtaal begrijpen die betrekking hebben op vertrouwde of actuele zaken
- Zich uitdrukken over vertrouwde onderwerpen en persoonlijke interesses; vertellen over ervaringen en gebeurtenissen
- Ver gevorderden (C1/C2) kunnen:
- Bijna alles begrijpen wat ze lezen en horen in de standaardtaal
- Informatie uit schriftelijke en mondelinge bronnen samenvatten en parafraseren; argumenten gebruiken
- Zich spontaan, vlot, duidelijk en genuanceerd uitdrukken over complexere thema´s
Prerequisites (CL219 - German)
Normaal hebben studenten die deze cursus volgen, de cursus CL119 gevolgd. Toch is dat geen verplichting. Voorkennis is dus niet vereist. Al wie geslaagd is voor de SLP-test Engels (niveau 3232) mag de lessen Duits volgen. Binnen een groep zijn verschillende niveaus mogelijk. In de mate van het mogelijke houdt de docent rekening met verschillende niveaus van voorkennis.
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL119 German
The course CL219 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 3 POL (Sem 1) CL319 German
- Ba 3 POL (Sem 2) CL320 German
Course material (CL219 - German)
- Syllabus: grammatica, teksten, oefeningen
- Audiovisueel materiaal
- Websites
References (CL219 - German)
Didactic means (CL219 - German)
- Teach
- Demonstrate
- Class conversation
- Open task
Lessen in kleine groepen
Woordenschat en grammatica
Teksten (geschreven, gesproken), websites, film(fragmenten),...
Lees-, luister-, spreekoefeningen