Na een dikke vier jaar op de schoolbanken, brak mijn stageperiode eindelijk aan! De eerste stagedag stond al lang te blinken in mijn agenda. Drie leerrijke weken op anesthesie verder, werd het al snel duidelijk dat het geen gewone stage zou worden...
Hoewel COVID-19 voordien nog een surreële dreiging achter gesloten ziekenhuisdeuren was, werd het plots menens. Door de ingevoerde maatregelen gingen de meeste stages niet meer door zoals gepland. We werden van onze diensten geplukt en op COVID-eenheden geplaatst. Zo werk ik nu op het Corona Callcenter van het UZA. Zowel gezondheidswerkers als bezorgde patiënten kunnen bij ons terecht met hun vragen en symptomen. We proberen de ernst van de situatie goed in kaart te brengen en geven advies over nodige maatregelen en zorgen.
Het is niet altijd eenvoudig om de toestand van een patiënt telefonisch in te schatten. Gelukkig hebben we een sterk team van arts-stagiairs en kunnen we rekenen op supervisie van ervaren artsen. Over het algemeen zijn de meeste patiënten heel dankbaar om eindelijk eens iemand aan de lijn te krijgen en geholpen te worden. Het geeft me veel voldoening om ongeruste mensen een luisterend oor te bieden. Helaas krijgen we ook oproepen van niet- of mild zieke mensen die een screening eisen en er niet al te vriendelijk op reageren wanneer ze deze, in overeenstemming met de richtlijnen, niet krijgen.
Ondanks de solidariteit en bereidvaardigheid van de studenten, heerst er wel een grote onzekerheid over de impact van deze crisis op onze opleiding. Toch blijven we er met z’n allen tegenaan gaan, Corona Callcenter Crew tot uw dienst!
Onderluitenant (Med) Anna De Cauwer
Reactie toevoegen