Page not available in English
There is no English translation available for this page yet. The page is available in Dutch and French.
SM315: Mechanica van systemen
ES321: Materiaalkunde en -selectie
ES322: Regelsystemen
ES323: Regelsystemen: project
EP324: Zuigermotoren
TN325: Grondbeginselen van telecommunicatie
WA326: Grondbeginselen van ballistiek
EP011: Complements to piston engines
CL328: English
CL320: German
SM315: Mechanica van systemen
Titularis:
Majoor Dr. Ir Kristof HARRI (3 ECTS)
Repetitoren:
Luitenant Ir Katia MEERSMAN
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 16 Hr; praktisch werk: 14 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling met schriftelijk gedeelte of schriftelijke voorbereiding
Nuttige informatie over het examen: mondeling examen theorie (60%) + oefeningen (25%) + laboverslag (15%)
Inhoud (SM315 - Mechanica van systemen)
- Karakteriseren van machines (vermogenscurve, koppel, rendement, verbruik,...)
- Koppelen van machines aan de last: overbrengen van vermogen
- Balanceren van machines (organen in translatie en rotatie)
- Trillingen (één en twee vrijheidsgraden, isolatie)
- Draaiende assen (buigingstrillingen, torsietrillingen, kritische snelheid)
- Tandwieloverbrengingen (klassieke, planetaire overbrengingen)
- Experimentele studie van machines: meten van koppel, snelheid, trillingen, karakteristieke krommen
Eindcompetenties (SM315 - Mechanica van systemen)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
Leerdoelstellingen (SM315 - Mechanica van systemen)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- De algemene opbouw van het geheel machine-last kunnen herkennen
- De werking van verschillende machines kunnen karakteriseren (karakteristieke krommen herkennen)
- Normen met betrekking tot werking van machines kunnen lezen en interpreteren
- Uitleggen hoe een machine aan een last verbonden kan worden
- Identificeren hoe ze een machine kunnen uitbalanceren (zowel translatie als rotatie)
- Problemen met betrekking tot draaiende assen kunnen herkennen en eventuele eenvoudige oplossingen voorstellen
- De noodzaak identificeren van isolatiesystemen voor trillingen
- Verbanden zien, compromissen begrijpen bij de keuze van isolatiesystemen
- Basisnoties van overbrengingssystemen verklaren
- Basismetingen kunnen uitvoeren met betrekking tot trillingen, balanceren van machines, problemen met draaiende assen, meten van mechanische parameters op machines (per groep wordt één aspect van naderbij bekeken)
- Meetresultaten kunnen interpreteren en rapporteren
- Een meetsessie coördineren in groep
Vereiste voorkennis (SM315 - Mechanica van systemen)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES125 Theoretische mechanica van starre lichamen
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
- Ba 2 POL (Sem 1) ES214 Mechanica van de vaste lichamen
De cursus SM315 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 2) EP553 Ship propulsion
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) SM526 Mechanical systems integration
- Ma 2 POL (Module D1) (Sem 1) SM531 Land vehicle performance and stability
- Ma 2 POL (Module D2) (Sem 1) SM542 Air vehicle technology
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 2) SM552 Naval ship technology
Cursusmateriaal (SM315 - Mechanica van systemen)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Cursusnota´s met code SM315: Mechanica van systemen, door K. Harri
Presentaties ter aanvulling
(Partiële)kopie van normen
Referenties (SM315 - Mechanica van systemen)
Werkvormen (SM315 - Mechanica van systemen)
- Doceren
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
Hoorcolleges
Gesloten opdrachten (geleide praktische werken)
Open opdracht (laboverslag gequoteerd als 15% van het examen)
ES321: Materiaalkunde en -selectie
Titularis:
Professor Dr. Ir Luc RABET (6 ECTS)
Repetitoren:
Luitenant Ir Katia MEERSMAN
ECTS: 6
Contacturen:
Les: 36 Hr; praktisch werk: 26 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: 40-60
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 20.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 40.0
Examenvorm: mondeling met schriftelijk gedeelte of schriftelijke voorbereiding
Inhoud (ES321 - Materiaalkunde en -selectie)
- De materiaalfamilies en de relatie microstructuur-bereiding-eigenschappen
- De primaire en secundaire bindingskrachten in materialen
- Kristallijne en amorfe materialen
- Kristaldefecten
- Diffusie in de vaste toestand
- Mechanisch gedrag van materialen en testmethoden
- Kristalplasticiteit
- Fasendiagrammen
- Kinetische aspecten van fasentransformaties
- Warmtebehandelingen van staal en aluminiumlegeringen
- Methode voor de selectie van materiaal en productietechniek (volgens Ashby)
Eindcompetenties (ES321 - Materiaalkunde en -selectie)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
Leerdoelstellingen (ES321 - Materiaalkunde en -selectie)
Na afloop van dit opleidingsonderdeel moet de student in staat zijn:
- Een theoretische redenering te reproduceren met vermelding van de nodige hypothesen
- Materiaalmodellen kritisch te analyseren door het stellen van de juiste vragen
- De materiaalkundige terminologie correct te gebruiken
- Materiaaleigenschappen op te zoeken in naslagwerken en deze kritisch te interpreteren
- Na afloop van de practica autonoom eenvoudige mechanische testen te interpreteren naar materiaalkaralkteristieken toe
- Een technisch lastenboek te begrijpen mits eventuele opzoeking van begrippen in de relevante technische en wetenschappelijke literatuur
- Door toepassing van de Ashby-methode tot een geargumenteerde materiaalkeuze en productietechniek te komen voor de realiseren van een gegeven voorwerp (seminariewerk)
- Een gemaakte materiaalkeuze met argumenten te verdedigen in een schriftelijk verslag
Vereiste voorkennis (ES321 - Materiaalkunde en -selectie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES113 Algemene scheikunde
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES126 Thermodynamica
- Ba 2 POL (Sem 1) ES212 Atomen en quanta
- Ba 2 POL (Sem 1) ES214 Mechanica van de vaste lichamen
De cursus ES321 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) SM525 Ageing of systems
- Ma 2 POL (Module D2) (Sem 1) SM542 Air vehicle technology
- Ma 1 POL (Sem 2) TP424 Ballistic impact and protection: fundamentals
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) TP523 Effects of explosions on structures
- Ma 1 POL (Sem 1) WA411 Design principles and evaluation of armament and ammunition
Cursusmateriaal (ES321 - Materiaalkunde en -selectie)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- William D. Callister, Jr : Materials Science and Engineering: An Introduction, 9th edition
- Slides gebruikt tijdens de lessen worden ter beschikking gesteld op BelADL en afgedrukt als hand-outs
- Practica
- Bundel met slides gebruikt tijdens de practica worden ter beschikking gesteld
- Seminariewerk
- Materials selection: Ashby software CES Edupack Granta
- Software met licentie en slides gebruikt tijdens de inleidende sessies worden ter beschikking gesteld
Referenties (ES321 - Materiaalkunde en -selectie)
Werkvormen (ES321 - Materiaalkunde en -selectie)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
Hoorcolleges
Praktische werken onder de vorm van geleide oefeningen
Labozittingen met demonstratie van mechanische testen
Seminariewerk Materiaalselectie a.h.v. Ashby-software pakket
ES322: Regelsystemen
Titularis:
Professor Dr. Ir Pascal DRUYTS (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Ir Koen BOECKX
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 15 Hr; praktisch werk: 18 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling en schriftelijk
Inhoud (ES322 - Regelsystemen)
De cursus biedt een algemene inleiding tot de regelsystemen. De stof beslaat hoofdzakelijk uit:
- Beschrijving van lineaire systemen (toestandsvergelijkingen, transfer functie) en de studie van hun gedrag (interpretatie van de polen en nulpunten, stabiliteit, waarneembaarheid, controleerbaarheid, ...).
- Linearisatie van een niet lineair systeem
- Identificatie van de parameters van een systeem
- Ontwerp van een regelaar (zowel PID als state feedback) en analyse van de perfomanties (stijgtijd, overshoot, statische fout, kompensatie van de storingen, ...). De bestudeerde methodes zijn gebaseerd op de root locus, de pole placement en de optimalisatie.
- Ontwerp van een waarnemer (Luenberg, Kalman) en studie van de invloed ervan op de regelaar. De nadruk ligt op de discrete regelaars aangezien deze de analoge regelaars steeds vaker in praktische toepassingen vervangen. Het ontwerpen van de regelaar zal hoofdzakelijk rechtstreeks in het discreet domein gebeuren. De conversie van een analoge regelaar naar het discreet domein wordt ook aangehaald.
Eindcompetenties (ES322 - Regelsystemen)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: qanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
Leerdoelstellingen (ES322 - Regelsystemen)
Op het einde van de cursus wordt van de leerlingen verwacht dat ze in staat zijn om:
- Op basis van de differentiaalvergelijkingen, de toestandsvergelijking en de transfer functie van een systeem opstellen, zowel in continu als in discreet
- Op basis van de transfer functie, het gedrag van een systeem voorspellen
- Een regelaar ontwerpen, rekening houdend met de beperkingen en de operationele doelstellingen zoals stijgtijd, statische fout, compensatie van de storingen
- Een waarnemer opstellen en de gebruikte parameters rechtvaardigen
- De regelaar en de eventuele waarnemer implementeren op een micro-controller
Vereiste voorkennis (ES322 - Regelsystemen)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES112 Inleiding tot de hogere wiskunde, informatica en programmeertalen
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES123 Computeralgoritmen en programmeerproject
- Ba 1 POL (Sem 2) ES124 Elektromagnetisme
- Ba 1 POL (Sem 2) ES125 Theoretische mechanica van starre lichamen
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
- Ba 3 POL (Sem 1) ES311 Signaalverwerking
De cursus ES322 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen :
- Ma 1 POL (Sem 1) EP414 Electrical power systems
- Ba 3 POL (Sem 2) ES323 Regelsystemen: project
- Ma 1 POL (Sem 2) WA421 Guided weapons
Cursusmateriaal (ES322 - Regelsystemen)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Syllabus ES322
Slides ES322
Referenties (ES322 - Regelsystemen)
Werkvormen (ES322 - Regelsystemen)
- Doceren
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
De leerlingen ontdekken de concepten en assimileren de theoretische noties tijdens de ex cathedra lessen.
Ze leren om deze concepten toe te passen door op individuele wijze of in groep de oefeningen op te lossen die ze voorgeschoteld krijgen tijdens de praktische werken.
Tijdens de geleide oefeningen zullen ze de theorie toepassen op een werkelijk systeem en zullen ze een regelaar implementeren op een micro-controller. Door een echt systeem te gebruiken worden de beperkingen en de praktische problemen geïllustreerd die ongemerkt voorbij kunnen gaan tijdens een simulatie (verzadiging, ruis, wind-up van de regelaar, …)
ES323: Regelsystemen: project
Titularis:
Professor Dr. Ir Pascal DRUYTS (1,5 ECTS)
Andere lesgevers:
Majoor Dr. Ir Kristof HARRI (1,5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Ir Koen BOECKX
Kapitein-commandant Ir Jonathan MARTINO
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 6 Hr; praktisch werk: 27 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (ES323 - Regelsystemen: project)
Tijdens de cursussen ES322 (Regelsystemen) en ES 125 (Theoretische mechanica van de starre lichamen) werden theoretische concepten bestudeerd. Deze cursus heeft als doelstelling deze concepten toe te passen op reële elektromechanische systemen via een project dat de leerlingen zelfstandig moeten kunnen uitwerken met de nodige ondersteuning vanuit het departement CISS en MECA.
De grote lijnen van elk project zijn:
- Modelvorming van een (elektromechanisch) systeem en het schatten van zijn parameters
- Een kritische analyse van de gebruikte instrumentatie – onder andere, de impact ervan op de dynamica van het systeem
- Ontwerpen van meerdere regelaars en vergelijking van hun performanties
- Implementatie van de regelaars op een micro-controller en vergelijking van de gemeten en de theoretische respons. Het gebruik van een reëel systeem laat toe om een aantal problemen naar voren te brengen die onopgemerkt kunnen blijven in een simulatie (modelfouten, verzadiging, meetruis, …) en om de technieken te illustreren die toelaten om hun effecten te beperken (anti-windup, filter, gepaste keuze van de tijdsresponsie van de gesloten lus, ...)
Eindcompetenties (ES323 - Regelsystemen: project)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
Leerdoelstellingen (ES323 - Regelsystemen: project)
Op het einde van de cursus wordt van de leerlingen verwacht dat ze in staat zijn om:
- Een elektromechanisch systeem te modelleren en zijn parameters schatten
- Een regelsysteem (een of meerdere regelaars met de geassocieerde waarnemer indien nodig) kunnen ontwerpen, rekening houdend met de operationele doelstellingen, de inherente beperkingen van het systeem en van de gebruikte instrumentatie
- Dit regelsysteem te implementeren op een micro-controller en deze implementatie te valideren a.d.h.v. gepaste testprocedures
- Een systematisch aanpak te gebruiken om fouten zo vroeg en zo snel mogelijk te ontdekken en de ontdekte fouten autonoom oplossen
- De bekomen resultaten te bespreken en de gemaakte keuzes te rechtvaardigen
Vereiste voorkennis (ES323 - Regelsystemen: project)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES112 Inleiding tot de hogere wiskunde, informatica en programmeertalen
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES123 Computeralgoritmen en programmeerproject
- Ba 1 POL (Sem 2) ES124 Elektromagnetisme
- Ba 1 POL (Sem 2) ES125 Theoretische mechanica van starre lichamen
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
- Ba 3 POL (Sem 1) ES311 Signaalverwerking
- Ba 3 POL (Sem 2) ES322 Regelsystemen
De cursus ES323 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) EP414 Electrical power systems
- Masterproef POL (Sem 2) RS561 Masterproef POL
Cursusmateriaal (ES323 - Regelsystemen: project)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
Syllabus ES322
Slides ES322
Syllabus ES 125
Slides ES 125
Te regelen systeem
Referenties (ES323 - Regelsystemen: project)
Werkvormen (ES323 - Regelsystemen: project)
Open opdracht
De leerlingen moeten in kleine groepen een praktisch probleem oplossen. Ze worden aangemoedigd de oplossing die ze het meest aangepast achten voor te stellen en de gemaakte keuzes te rechtvaardigen. De nadruk ligt ook op de kritische analyse van de bekomen resultaten en op het gebruik van een methodologie die toelaat problemen en fouten op een autonome manier te detecteren en op te lossen.
Het dagelijks werk wordt geëvalueerd op basis van de individuele medewerking en op basis van de tussentijdse resultaten die per groep moeten worden ingediend volgens een opgelegd schema.
De eindevaluatie (examen) zal gebeuren op basis van de uiteindelijk bekomen resultaten die elke groep moet overmaken voor het examen en op basis van een mondelinge presentatie per groep tijdens dewelke de leerlingen bondig de gevolgde aanpak beschrijven en hun resultaten toelichten. De gemaakte keuzes moeten gerechtvaardigd worden en de resultaten moeten met een kritisch geest worden besproken. Na de presentatie zal een vraag-antwoord sessie volgen gedurende dewelke elke leerling ondervraagd kan worden over het geheel van de presentatie (de leerling moet dus het globale probleem beheersen en niet enkel het deel dat hij/zij heeft gepresenteerd).
De vorm van de presentatie telt voor 15% van de punten voor het examen en zal worden geëvalueerd volgens het gestandaardiseerde verbeterrooster.
EP324: Zuigermotoren
Titularis:
Kolonel IMM Ir Kurt VAN GYSEGHEM (3 ECTS)
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 20 Hr; praktisch werk: 8 Hr; bezoek: 4 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling en schriftelijk
Nuttige informatie over het examen: mondeling (één theorie vraag) - schriftelijk (oefeningen)
Inhoud (EP324 - Zuigermotoren)
Inhoud:
- Basisbegrippen (korte inleiding)
- Algemeenheden
- Kruk-drijfstang mechanisme
- 4-takt/2-takt principe
- Verschillende componenten zuigermotor
- Energetische aspecten
- Karakteristieke parameters motor cyclus (afgeleid van thermodynamische cyclus)
- Verbrandingsproces SI motor (normale/abnormale verbranding, PFI/GDI, brandstofeigenschappen, emissies)
- Verbrandingsproces CI motor (dieselproces, IDI/DI, brandstofeigenschappen, emissies)
- Alternatieve brandstoffen (invloed van brandstofeigenschappen op vermogen, rendement en emissies)
- Toegepaste technologieën
- Carburatieprincipe
- Ontstekingsmechanisme
- Brandstofinjectiesystemen
- Uitlaatgasnabehandelingssystemen
- Motormanagement controle strategieën
- A/C systemen (commerciële/militaire toepassingen)
- Turbooplading
- SI motor
- CI motor
- Kinematica & dynamica van een zuigermotor (toegepast op een 4-cylinder motor)
- Karakteristieke curves van een zuigermotor
- SI motor
- CI motor
Afkortingen:
SI (Spark Ignition) - CI (Compression Ignition)
PFI (Port Fuel Injection) - GDI (Gasoline Direct Injection)
IDI (Indirect Injection) - DI (Direct Injection)
Eindcompetenties (EP324 - Zuigermotoren)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: uitwerken van een onderzoeksvraag met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (EP324 - Zuigermotoren)
Na het volgen van de cursus zullen de leerlingen in staat zijn het kunnen:
- Uitleggen en discussiëren van:
- De thermodynamische en verbrandingsprocessen eigen aan de werking van inwendige verbrandingsmotoren alsook de werking met verschillende types brandstof
- De werking van turbo-oplading
- De werking en praktische uitvoering van brandstof ontstekings- en inspuitingssystemen
- De principes van controle strategieën van motormanagementsystemen
- De werking van uitlaatgasemissiesystemen
- De toepassing van geavanceerde en toekomstige motortechnologieën
- Berekenen en interpreteren van een keuze voor een welbepaald motorontwerp op basis van de vooropgestelde toepassing (principe van uitbalanceren/dempen van torsietrillingen, …)
- Synthetiseren, presenteren en analyseren van wetenschappelijke literatuur met betrekking tot motoren met inwendige verbranding
- Verklaren en vergelijken van trends inzake technologieën en brandstoffen gebruikt in motoren met inwendige verbranding
- Verklaren van de invloed van brandstofeigenschappen op de werking van een inwendige verbrandingsmotor
- Uitvoeren, verwerken en interpreteren van metingen op een inwendige verbrandingsmotor op motorproefstand
Na het volgen van de cursus zullen de leerlingen ook in staat zijn:
- In het kader van een project voor het vernieuwen van materieel bij Defensie, de functionele/operationele vereisten voor een welbepaalde toepassing (gepantserd militair voertuig, generator, general aviation, maritieme toepassingen) te vertalen in technische specificaties van de motor
- Het kunnen opstellen en controleren van specificaties van wapensystemen a.d.h.v. de onderwezen leerstof (bvb. autonomie vs. brandstofverbruik, prestaties vs. karakteristieke curves motor, ..)
- Zelfstandig onderzoek kunnen voeren van de technische documentatie aangereikt door de fabrikant van wapensystemen, meer bepaald met betrekking tot de opgegeven motorprestaties (karakteristieke curves, brandstofverbruik, compatibiliteit met verschillende brandstoffen, emissiewaarden, gebruikte smeermiddelen, koelsysteem)
- De toepasbaarheid van de Europese reglementering (o.a. emissiereglementering) en/of specifieke militaire reglementering kunnen analyseren/evalueren in functie van de vooropgestelde toepassing
- In de rol van materieelbeheerder op de Divisie Systemen van de Generale Staf, die geconfronteerd wordt met technische problemen of gebruiksproblemen bij de exploitatie van zijn vloot, deze problemen te analyseren en oplossingen uit te werken. In de meeste gevallen zal dit geschieden in overleg met de fabrikant van het materieel.
ATPL:
Deze cursus draagt bij tot de ATPL objectieven en behandelt de algemene aspecten van zuigermotoren. Deze cursus is ondeelbaar verbonden met de cursus EP021 die de specifieke ATPL aspecten behandelt die niet gezien zijn in deze cursus.
De combinatie EP324+EP021 behandelt alle ATPL aspecten met betrekking tot zuigermotoren en de LO ATPL zijn opgenomen in de cursusfiche EP021.
Vereiste voorkennis (EP324 - Zuigermotoren)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES113 Algemene scheikunde
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES125 Theoretische mechanica van starre lichamen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES126 Thermodynamica
- Ba 2 POL (Sem 1) ES214 Mechanica van de vaste lichamen
- Ba 3 POL (Sem 1) ES312 Mechanica der fluïda en energieomvorming
De cursus EP324 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 POL (Sem 2) EP011 Aanvulling op zuigermotoren
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 2) EP553 Ship propulsion
- Ma 2 POL (Module D1) (Sem 1) SM531 Land vehicle performance and stability
- Ma 2 POL (Module D2) (Sem 1) SM542 Air vehicle technology
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 1) SM551 Ship stability and performance
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 2) SM552 Naval ship technology
Cursusmateriaal (EP324 - Zuigermotoren)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Aanvullende literatuur: Introduction to Internal Combustion Engines, Richard Stone (Palgrave Macmillan)
Referenties (EP324 - Zuigermotoren)
Introduction to Internal Combustion Engines, Richard Stone (Palgrave Macmillan)
Werkvormen (EP324 - Zuigermotoren)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
Hoorcolleges
Geleide praktische werken
Labo (in groep)
De leerlingen zullen worden opgevolgd tijdens een groepswerk op een laboratoriumsproject.
Ze moeten een verslag opmaken om hun resultaten te presenteren alsook een analyse van technische bronnen en een evaluatie van de bekomen resultaten tijdens de metingen.
Het verslag zal ook ondervraagd tijdens het mondeling examen.
TN325: Grondbeginselen van telecommunicatie
Titularis:
Kolonel Dr. Ir Bart SCHEERS (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Ir Mathias BECQUAERT
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 18 Hr; praktisch werk: 14 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (TN325 - Grondbeginselen van telecommunicatie)
De cursus geeft de theoretische fundamenten nodig om de werking te beschrijven en de performanties te kenmerken van de samenstellende elementen van een telecommunicatieketen.
De leerstof bevat volgende delen:
- Inleiding – Algemene opbouw van een telecommunicatieketen (Overzicht en aaneenschakeling van de verschillende modules van de cursus: rode draad)
- Analoge signalen en modulaties (Overzicht van de verschillende soorten analoge signalen, storende ruis en analoge modulaties, modulatiewinst)
- Numerieke signalen en modulaties (Overzicht van de verschillende soorten numerieke signalen, weerstand tegen ruis en numerieke transmissies)
- Geleide propagatie (Kennis van de belangrijkste eigenschappen van de verschillende soorten EM-geleiders. Voorbeelden van soorten EM-geleiders)
- Uitgestraalde propagatie (Kennis van de belangrijkste eigenschappen van zend- en ontvangstantennes. Voorbeelden van soorten antennes)
- Multiplexering (Overzicht van de belangrijkste soorten multiplexeringstechnieken)
- Toepassingen van radio-elektrische transmissies (Bespreking van de belangrijkste kenmerken van radiozenders en –ontvangers)
Eindcompetenties (TN325 - Grondbeginselen van telecommunicatie)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
Leerdoelstellingen (TN325 - Grondbeginselen van telecommunicatie)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de studenten verwacht dat zij:
- De samenstellende delen van een telecommunicatieketen en hun nut kunnen (h)erkennen in bestaande (operationele) telecommunicatiesystemen en hun onderlinge samenhang kunnen uitleggen
- De werking van de samenstellende elementen van een telecommunicatieketen kunnen uitleggen en de basisparameters ervan kunnen berekenen
- Via het mechanisme van een schriftelijke ondervraging kunnen communiceren met anderen over een technisch telecommunicatievraagstuk
- Via het mechanisme van een mondeling examen een technisch materie in het domein van telecommunicatie op een gestructureerde manier kunnen samenvatten en met de juiste bewoordingen kunnen uitleggen
Vereiste voorkennis (TN325 - Grondbeginselen van telecommunicatie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 2) ES124 Elektromagnetisme
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
- Ba 2 POL (Sem 2) ES222 Elektronica
- Ba 3 POL (Sem 1) ES311 Signaalverwerking
De cursus TN325 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) SE412 Tactical military sensors
- Ma 2 POL (Module C1) (Sem 1) SE511 Strategic military sensors
- Ma 1 POL (Sem 2) TN423 Networks and security awareness
- Ma 2 POL (Module C1) (Sem 1) TN514 Advanced wireless communication systems
- Ma 2 POL (Module C1) (Sem 1) TN515 Communication subsystems
Cursusmateriaal (TN325 - Grondbeginselen van telecommunicatie)
- Cursusnota´s met cursuscode TN325: Grondbeginselen van telecommunicatie
- De cursus wordt aangevuld met slides
- De syllabus en de slides worden eveneens ter beschikking gesteld op BelADL
Referenties (TN325 - Grondbeginselen van telecommunicatie)
- Simon Haykin: Communication Systems. 4th Edition (John Wiley & Sons - 2001, ISBN 0-471-17869-1)
- Bernard Sklar: Digital Communications. Fundamentals and applications. 2nd Edition (Prentice Hall - 2001, ISBN 0-13-084788-7)
Werkvormen (TN325 - Grondbeginselen van telecommunicatie)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
Hoorcolleges
Demonstraties tijdens de Praktische Werken
Geleide oefeningen tijdens de Praktische Werken
Practicum aan de hand van didactische borden
WA326: Grondbeginselen van ballistiek
Titularis:
Majoor Dr. Ir Alexandre PAPY (6 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Ir Véronique DE BRIEY
Dr. Ir Cyril ROBBE
ECTS: 6
Contacturen:
Les: 32 Hr; praktisch werk: 28 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 20.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 40.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (WA326 - Grondbeginselen van ballistiek)
1ste deel:
- Historisch overzicht
- Vuurmond
- Beschrijving
- Functionaliteiten
- Propulsieve lading
- Kruiten
- Kenmerken
- Ballistische cyclus (van de inwendige)
- Ontsteking
- Verbranding
- Ontspanning
- Percussie
- Globale modellen van de Inwendige ballistiek
- NAVO model
- Lyster model
- Invloed van de ladinggegevens
- Keuze van de lading
- Veldartillerie
- Tank
- Klein kaliber wapen
- Metrologie (druk)
- Voorverbrand kruit
- Empirische (Manning)
- Lokale modellen (Soulages)
- Vloeibare propergolen
- Elektrische versnellers
2de deel:
- Context: nut van de UB
- Beweging van het projectiel in de lucht: kochten en momenten
- Stabiliteit van een projectiel in de lucht (statisch, gyroscopisch, dynamisch)
- Aerodynamische coefficenten
- Metrologie van de UB
- Translatiebeweging
- Rotatiebeweging
- Houding van het projectiel
- Rekenmodellen
- Parabolisch model
- Point Mass Model
- Modified Point Mass Model
- 6 DOF
- Programmeren van de modellen
Eindcompetenties (WA326 - Grondbeginselen van ballistiek)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (WA326 - Grondbeginselen van ballistiek)
De leerling moet in staat zijn:
- Zijn/haar redenering uit te drukken op basis van de opgestelde modellen
- Een eigen geargumenteerd standpunt tov de resultaten bekomen met de modellen op een coherente en systematische manier uit te drukken
- Mondeling en schriftelijk de vergaarde kennis met haar gevolgen weer te geven
Vereiste voorkennis (WA326 - Grondbeginselen van ballistiek)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES112 Inleiding tot de hogere wiskunde, informatica en programmeertalen
- Ba 1 POL (Sem 1) ES113 Algemene scheikunde
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES123 Computeralgoritmen en programmeerproject
- Ba 1 POL (Sem 2) ES125 Theoretische mechanica van starre lichamen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES126 Thermodynamica
- Ba 2 POL (Sem 1) ES214 Mechanica van de vaste lichamen
- Ba 1 POL (Sem 1) WS111 Inleiding tot militaire systemen
- Ba 2 POL (Sem 2) WS225 Survivability van wapensystemen
De cursus WA326 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 2 POL (Module D1) (Sem 2) SM533 Fire control
- Ma 1 POL (Sem 1) WA411 Design principles and evaluation of armament and ammunition
- Ma 1 POL (Sem 2) WA421 Guided weapons
Cursusmateriaal (WA326 - Grondbeginselen van ballistiek)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
Syllabus en/of slides
Referenties (WA326 - Grondbeginselen van ballistiek)
Werkvormen (WA326 - Grondbeginselen van ballistiek)
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Gesloten opdracht
De volledig uitgeschreven tekst (met argumentatie en bewijsvoeringen) wordt niet letterlijk hernomen gedurende de ex-cathedra lessen. Veelmeer gaat het om een interactief verhaal waarbij talrijke "power point presentaties" aan bod komen.
EP011: Complements to piston engines
Course holder:
Major Dr. Ir Kristof HARRI (1 ECTS)
ECTS: 1
Remark:
This course is for cadets Gp B
Contact hours:
Class: 7 Hr; practice: 3 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 0
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 3.0
Weight factor for the exam: 7.0
Exam type: written
Content (EP011 - Complements to piston engines)
- Engine layout for air piston engines
- Ignition system
- Fuel for aero piston engines (types of fuel, fuel mixture, fuel supply: carburetors and fuel injection)
- Engine performance and influence of the environment
- Propellers
Learning outcomes (EP011 - Complements to piston engines)
- Academic knowledge and basic understanding in the Engineering and Military Sciences
- Applying relevant and valid information to devise arguments, solve problems, formulate recommendations and/or make decisions in the field of Engineering and Military Sciences
Goals (EP011 - Complements to piston engines)
After following this course the student should satisfy to the requirements for ATPL with respect to piston engines (Ref. No. 021 03 01). The goal of these complements is to close the delta between the course EP324 ´Piston Engines´ and the ATPL requirements.
Prerequisites (EP011 - Complements to piston engines)
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 3 POL (Sem 2) EP324 Piston engines
The course EP011 is not mentioned as a prerequisite for other courses
Course material (EP011 - Complements to piston engines)
- Manual (made available)
- Course notes (electronic or printed)
CAE Oxford Aviation Academy ATPL Book 4 Powerplant (Piston Engine Part)
Course notes on the influence of the environment on engine power, by K. Harri
References (EP011 - Complements to piston engines)
Didactic means (EP011 - Complements to piston engines)
- Educational conversation
- Closed task
Question and answer session
Guided exercise on the influence of the altitude on engine power that has to be solved by the students to start the written exam
CL328: English
Course holder:
Captain-Commandant Lic. Koen HEYLEN (3 ECTS)
Assistants:
Miss Lic. Silke GOMMERS
Mrs. MA Alexandra ARDELEAN
Captain Lic. Michaël HALENG
ECTS: 3
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 3
Daily work: number of oral evaluations: 1
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL328 - English)
- Herhaling van essentiële elementen van de grammatica; samengestelde bijvoeglijke naamwoorden, connectoren, modaliteit, gerundium en infinitief en verdere herhaling van alle tijden
- Inleiding tot de woordenschat met betrekking tot een aantal dagelijkse onderwerpen: economie, cultuur, wetenschap, technologie, sociale media, internationale betrekkingen en organisaties, actualiteit, (geo)politiek, ethiek, wetgeving en het leger
- Biedt lees- en luistermateriaal van niveau 3 over de behandelde onderwerpen
- Biedt mondeling en schriftelijk materiaal van niveau 2 over de behandelde onderwerpen
Learning outcomes (CL328 - English)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau 3 (“Professional”) in luisteren en lezen en niveau 2 (“Functional”) in spreken en schrijven in Engels (STANAG 6001)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Goals (CL328 - English)
Aan het einde van de cursus moeten de studenten niveau 3 in luister- en leesvaardigheid en niveau 2 in schriftelijke en mondelinge uitdrukking hebben bereikt
Van hen wordt verwacht dat ze in staat zijn om:
- Mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen; feiten te vermelden; te vergelijken en contrasteren; eenvoudige instructies en aanwijzingen te geven; voorspelbare vragen te stellen en beantwoorden
- Concrete onderwerpen te behandelen zoals persoonlijke achtergrond, familie, interesses, werk, reizen en actualiteit
- Zinnen te combineren en te verbinden in paragrafen
- Begrijpelijk te zijn voor een moedertaalspreker, ook al kunnen er fouten in de uitspraak, woordenschat en grammatica voorkomen
- Schriftelijke en mondelinge taal te begrijpen die functies omvat zoals het formuleren van hypothesen, het ondersteunen van een mening, het verklaren en verdedigen van een beleid, argumenteren en bezwaar maken. Abstracte concepten te begrijpen in discussies over complexe onderwerpen (waaronder economie, cultuur, wetenschap, technologie) en in zijn/haar vakgebied.
- Eenvoudige en routinematige persoonlijke en professionele correspondentie en gerelateerde documenten, zoals memo´s, briefpapier, rapporten en privébrieven, te schrijven over onderwerpen die verband houden met het dagelijks leven, feiten te vermelden, instructies te geven, mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen, zinnen logisch te combineren en verbinden; alinea’s te contrasteren in rapporten en correspondentie.
Prerequisites (CL328 - English)
The student should have SLP level 2+22+2 as described in STANAG 6001
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL118 English
- Ba 2 POL (Sem 2) CL217 English
- Ba 3 POL (Sem 1) CL317 English
The course CL328 is not mentioned as a prerequisite for other courses
Course material (CL328 - English)
- Manual (made available)
- Articles
"Advanced English I" (2020)
"An English Grammar" (2016)
"Booklet D" (2020)
References (CL328 - English)
Didactic means (CL328 - English)
- Teach
- Demonstrate
- Educational conversation
- Class conversation
- Closed task
- Open task
CL320: German
Course holder:
Mr. Lic. Johan DE SMET (3 ECTS)
ECTS: 3
Remark:
Elective course for the cadets with English level SLP 3232
Contact hours:
Class: 45 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 2
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL320 - German)
- Basisgrammatica
- Woordenschat gericht op (voornamelijk) mondelinge communicatie in modern Duits
- Lees-, luister- en spreekoefeningen
- Kennismaking met Duitse samenleving en cultuur
- Actualiteit
Learning outcomes (CL320 - German)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
Goals (CL320 - German)
De niveaus A1 tot C2 verwijzen naar het Gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen
- Beginners (A1/A2) kunnen:
- Korte en eenvoudige teksten begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Korte en eenvoudige vragen en boodschappen begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven, op voorwaarde dat de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en zijn taalgebruik aanpast
- Zich verstaanbaar maken en eenvoudige conversaties voeren over concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Gevorderden (B1/B2) kunnen:
- De hoofdzaken begrijpen uit teksten over vertrouwde of actuele onderwerpen
- Vragen en boodschappen in de standaardtaal begrijpen die betrekking hebben op vertrouwde of actuele zaken
- Zich uitdrukken over vertrouwde onderwerpen en persoonlijke interesses; vertellen over ervaringen en gebeurtenissen
- Ver gevorderden (C1/C2) kunnen:
- Bijna alles begrijpen wat ze lezen en horen in de standaardtaal
- Informatie uit schriftelijke en mondelinge bronnen samenvatten en parafraseren; argumenten gebruiken
- Zich spontaan, vlot, duidelijk en genuanceerd uitdrukken over complexere thema´s
Prerequisites (CL320 - German)
Normaal hebben studenten die deze cursus volgen, de cursus CL119, CL219 en CL319 gevolgd. Toch is dat geen verplichting. Voorkennis is dus niet vereist. Al wie geslaagd is voor de SLP-test Engels (niveau 3232) mag de lessen Duits volgen. Binnen een groep zijn verschillende niveaus mogelijk. In de mate van het mogelijke houdt de docent rekening met verschillende niveaus van voorkennis.
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL119 German
- Ba 2 POL (Sem 2) CL219 German
- Ba 3 POL (Sem 1) CL319 German
The course CL320 is not mentioned as a prerequisite for other courses
Course material (CL320 - German)
- Syllabus: grammatica, teksten, oefeningen
- Audiovisueel materiaal
- Websites
References (CL320 - German)
Didactic means (CL320 - German)
- Teach
- Demonstrate
- Class conversation
- Closed task
Lessen in kleine groepen
Woordenschat en grammatica
Teksten (geschreven, gesproken), websites, film(fragmenten),...
Lees-, luister-, spreekoefeningen