Page not available in English
There is no English translation available for this page yet. The page is available in Dutch and French.
ES311: Signaalverwerking
ES312: Mechanica der fluïda en energieomvorming
ES313: Wiskundige modellering en computersimulatie
WA314: Energetische materialen en propulsieve kruiten
CS327: Internationale veiligheid
SM011: Airplane performance
CL316: Tweede landstaal (Frans)
CL317: English
CL319: German
ES311: Signaalverwerking
Titularis:
Professor Dr. Ir Xavier NEYT (6 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Ir Koen BOECKX
ECTS: 6
Contacturen:
Les: 22 Hr; praktisch werk: 40 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 20.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 40.0
Examenvorm: mondeling met schriftelijk gedeelte of schriftelijke voorbereiding
Inhoud (ES311 - Signaalverwerking)
- Beschrijving van systemen (continue en discrete-tijd), lineaire, tijdsonafhankelijke systemen, tijds- en harmonische analyse van continue-tijd, lineaire tijdsonafhankelijke systemen
- Voorstelling van discrete-tijd systemen (Z-getransformeerde, recurrentievergelijking)
- Bemonstering (toepassing: netwerk van sensoren), compressive sensing
- Discrete Fourier getransformeerde (DFT, FFT)
- Multidimensionele systemen (toepassing op beelden)
- Stochastische processen (toepassing: schatting van de invalrichting van een signaal)
- Spectrale estimatie (toepassing: detectie (sonar, radar));
- Numerieke filters, adaptieve filters (toepassing: sidelobe canceller, echo canceller)
Eindcompetenties (ES311 - Signaalverwerking)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (ES311 - Signaalverwerking)
Aan het einde van de cursus wordt verwacht dat de leerling:
- In het geval van een systeem een ingang en een uitgang, de transmittantie onder de verschillende vormen (isochrone, isomorphe) kan definiëren
- Deze analyse kan uitbreiden tot discrete systemen
- De bemonsterings- en perfecte reconstructie voorwaarden van continue signalen kan opsommen en toepassen
- De analyse van stochastische processen (zowel in het continu als in het discreet geval) kan uitvoeren en in het bijzonder de spectrale analyse van deze systemen
- Onder de vorm van een geschreven verslag, op duidelijke, gestructureerde en synthetische manier de resultaten van een praktische toepassing van de cursus kan weergeven
Vereiste voorkennis (ES311 - Signaalverwerking)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES122 Vectoranalyse en partiële differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES123 Computeralgoritmen en programmeerproject
- Ba 2 POL (Sem 1) ES211 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
De cursus ES311 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) EP414 Electrical power systems
- Ba 3 POL (Sem 2) ES322 Regelsystemen
- Ba 3 POL (Sem 2) ES323 Regelsystemen: project
- Ma 1 POL (Sem 1) SE412 Tactical military sensors
- Ma 2 POL (Module C1) (Sem 1) SE511 Strategic military sensors
- Ba 3 POL (Sem 2) TN325 Grondbeginselen van telecommunicatie
- Ma 2 POL (Module C1) (Sem 1) TN514 Advanced wireless communication systems
Cursusmateriaal (ES311 - Signaalverwerking)
- Software
- Hardware (laptop)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Slides worden gebruikt met o.a. voorbeelden met een militaire relevantie
Referenties (ES311 - Signaalverwerking)
Werkvormen (ES311 - Signaalverwerking)
- De cursus wordt ex-cathedra gegeven
- Er zijn ook een aantal oefensessies gevolgd door een project dat uitgevoerd moet worden waarvoor een verslag dient opgesteld te worden
ES312: Mechanica der fluïda en energieomvorming
Titularis:
Majoor Dr. Ir Benoît MARINUS (4 ECTS)
Andere lesgevers:
Majoor Dr. Ir Bart JANSSENS (2 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Ir Amaury JAMIN
Luitenant Ir Julien LONGIN
ECTS: 6
Contacturen:
Les: 32 Hr; praktisch werk: 33 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 20.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 40.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (ES312 - Mechanica der fluïda en energieomvorming)
- Algemeenheden
- Definities en eigenschappen van fluida
- Kinematica van een fluïdumelement
- Behoudswetten (massa, hoeveelheid beweging en energie) volgens Euler en Lagrange
- Ontstaan van stuwkracht (behoud van hoeveelheid beweging)
- Dimensie-analyse
- Onsamendrukbare niet-viskeuze stromingen
- Dragende en niet-dragende cilinder
- Vleugel met oneindige spanwijdte
- Vleugel met eindige spanwijdte
- Polaire - drukcentrum - aerodynamisch centrum
- Samendrukbare niet-viskeuze stromingen
- Isentrope stromingen (incl. expansie)
- Niet-isentrope stromingen (incl. normale en schuine schokgolf)
- Straalpijpen (7 gevallen)
- Viskeuze stromingen
- Grenslaagvergelijkingen
- Laminaire grenslaag
- Transitie
- Turbulente grenslaag
- Loshaken
- Weerstandskracht
- Schok-grenslaag interactie
- Akoestiek
- Fysica van geluid
- Kwantificeren van geluid
- Voortplanting van geluid
- Psycho-akoestiek
- Geluidscriteria
- Thermodynamica
- De thermodynamische grootheden van een reëel gas
- Behoud van energie voor open systemen
- Entropie en het verband met mechanische wrijving
- Enkele veelvoorkomende toestandsveranderingen
- Thermodynamische cycli: gasturbines, zuigermotoren, koelcyclus, enz.
- De energiebalans van een mechanisch systeem
Eindcompetenties (ES312 - Mechanica der fluïda en energieomvorming)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek.
Leerdoelstellingen (ES312 - Mechanica der fluïda en energieomvorming)
Na beëindiging van de cursus wordt er van de student verwacht dat hij/zij:
- De volgende concepten kunnen ontwikkelen:
- Eigenschappen van fluida
- Behoudswetten voor Newtoniaanse fluida en het ontstaan van stuwkracht
- De dimensie-analyse
- De draag- en weerstandskrachten in onsamendrukbare stromingen
- Het effect van samendrukbaarheid op de draag- en weerstandskrachten
- De samendrukbare stroming in een straalpijp
- De turbulentie en haar invloed op aerodynamische krachten
- Principes van thermodynamica om de mechanische systemen te bestuderen die uitwisselen tussen werk en warmte
- Zijn/haar kennis en begrip toepast om problemen op te lossen in bovengenoemde gebieden
- Haar/zijn kennis en inzicht toepast in een taak en een kort laboratoriumrapport op een van de bovengenoemde gebieden
- De basisconcepten van akoestiek verklaart
- De verschillende technologieën beoordeelt die aanwezig zijn in toepassingen die verband houden met stromingen in het algemeen
Vereiste voorkennis (ES312 - Mechanica der fluïda en energieomvorming)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES122 Vectoranalyse en partiële differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES126 Thermodynamica
- Ba 2 POL (Sem 1) ES212 Atomen en quanta
- Ba 2 POL (Sem 1) ES213 Laplace, Fourier, golfverschijnselen en elektrische circuits
- Ba 2 POL (Sem 1) ES214 Mechanica van de vaste lichamen
- Ba 2 POL (Sem 2) ES221 Numerieke methodes
De cursus ES312 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 POL (Sem 2) EP324 Zuigermotoren
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) EP522 Turbomachines
- Ma 2 POL (Module D2) (Sem 2) EP543 Aircraft propulsion
- Ba 3 POL (Sem 1) SM011 Vliegtuigprestaties
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) SM524 Numerical and experimental methods applied to continuum mechanics
- Ma 2 POL (Module D2) (Sem 1) SM541 Performance and stability of fixed wing aircraft
- Ma 2 POL (Module D2) (Sem 1) SM542 Air vehicle technology
- Ma 2 POL (Module D2) (Sem 2) SM544 Performance and stability of rotary wing aircraft
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 1) SM551 Ship stability and performance
- Ma 2 POL (Module D3) (Sem 2) SM552 Naval ship technologyV
- Ma 1 POL (Sem 1) TP413 Cabin environment of military platforms
Cursusmateriaal (ES312 - Mechanica der fluïda en energieomvorming)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Cursusnota´s met code ES312a "Fluid Dynamics" door B.G. Marinus, 2020
Cursusnota´s met code ES312b "Energy Conversion" door B. Janssens, 2020
Referenties (ES312 - Mechanica der fluïda en energieomvorming)
- Anderson J.D., Fundamentals of aerodynamics,3rd Ed, McGraw Hill, 2005
- Lesieur M., Turbulence, EDP Sciences, 2013
Werkvormen (ES312 - Mechanica der fluïda en energieomvorming)
- Doceren
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
Hoorcolleges
Gesloten opdrachten (Geleide praktische werken, gequoteerde huistaak voor 50% van één dagelijks werk)
Open opdracht (Laboratorium verslag gequoteerd voor 50% van één dagelijks werk met verzameling van informatie)
ES313: Wiskundige modellering en computersimulatie
Titularis:
Majoor IMM Dr. Ir Ben LAUWENS (4 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Ir Bart DE CLERCK
ECTS: 4
Contacturen:
Les: 24 Hr; praktisch werk: 16 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 13.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 27.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (ES313 - Wiskundige modellering en computersimulatie)
- Computer Modelling
- Cellular Automaton
- Game of Life
- Diffusion and Percolation
- Self Organisation
- Optimisation
- Linear Programming: Simple Method
- Global Search Methods: Simplex Again
- Non-Linear Programming
- Sequential Quadratic Programming
- Interior Point Methods
- Computer Simulation
- Discrete Events
- Monte-Carlo and the Atomic Bomb
- Process Driven: SimJulia
- Case-study: Computer Networks
Eindcompetenties (ES313 - Wiskundige modellering en computersimulatie)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
Leerdoelstellingen (ES313 - Wiskundige modellering en computersimulatie)
De leerling zal op het einde van de cursus in staat zijn om:
- Een abstract model van een ingenieursprobleem op te stellen
- Dit model te implementeren als een computersimulatie
- De resultaten van de computersimulatie te analyseren ten einde een optimale oplossing van het ingenieursprobleem voor te stellen
Vereiste voorkennis (ES313 - Wiskundige modellering en computersimulatie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES122 Vectoranalyse en partiële differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES123 Computeralgoritmen en programmeerproject
- Ba 1 POL (Sem 2) ES125 Theoretische mechanica van starre lichamen
- Ba 2 POL (Sem 1) ES211 Waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek
- Ba 2 POL (Sem 1) ES212 Atomen en quanta
- Ba 2 POL (Sem 2) ES221 Numerieke methodes
De cursus ES313 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 1) EP414 Electrical power systems
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) SM524 Numerical and experimental methods applied to continuum mechanics
- Ma 2 POL (Module D1) (Sem 2) SM533 Fire control
Cursusmateriaal (ES313 - Wiskundige modellering en computersimulatie)
- Software
- Hardware (laptop)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Interactieve notebooks die theorie, voorbeelden en aanpasbare code bevatten worden via Github ter beschikking gesteld
Referenties (ES313 - Wiskundige modellering en computersimulatie)
- https://github.com/BenLauwens/ES313.jl.git
- Think Complexity: Complexity Science and Computational Modeling, Downey Introduction to Optimization, Chong, Zak The Los Alamos Primer, Serber
- https://github.com/BenLauwens/NativeSVG.jl.git
- https://github.com/BenLauwens/SimJulia.jl.git
Werkvormen (ES313 - Wiskundige modellering en computersimulatie)
- Doceren
- Demonstreren
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
Theorie: 16 u les - belasting 48 u
Geleide oefeningen: 16 u uitwerken op papier nadien implementeren met computer - belasting 32 u
Project: 8 u begeleiding voor zelfstandig uitvoeren van een simulatie met bespreking van de resultaten - belasting 24 u
WA314: Energetische materialen en propulsieve kruiten
Titularis:
Professor Dr. Ir Michel LEFEBVRE (5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Ir Romuald VAN RIET
ECTS: 5
Contacturen:
Les: 30 Hr; praktisch werk: 18 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 17.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 33.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (WA314 - Energetische materialen en propulsieve kruiten)
De lessen omvatten negen hoofdstukken, namelijk:
- Thermochemie van energetische materialen (EM) – herhaling
- Ontsteking van EM (theorie van Frank-Kamenetskii en Semenov, ontstekingsmechanismen)
- Explosieve stoffen en samenstellingen (militaire springstoffen, springstoffen voor burgergebruik, home made springstoffen, propulsieve kruiten)
- Testen en controles van EM
- Nieuwe springstoffen en ongevoelige munities
- Reglementering
- TOEPASSING 1: Engineering van springstoffen
- Detonatietheorie (Chapman-Jouguet)
- Schoktransmissie – Weerkaatste schokken
- Fragmentatie
- Schokgolven – Openluchtontploffingen
- Andere toepassingen
- TOEPASSING 2: Kruiten (voor wapens)
- Ballistische cyclus, kruitsamenstellingen & design
- Stabiliteit & veroudering van kruiten
- Berekeningen van gunperformanties
- Testen en controles
- TOEPASSING 3: Vaste chemische stuwstoffen
- Motorprestaties
- Design van vaste stuwstoffen en berekeningen van raketperformanties
- Testen en controles
Besluit
Eindcompetenties (WA314 - Energetische materialen en propulsieve kruiten)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (WA314 - Energetische materialen en propulsieve kruiten)
Op het einde van de cursus zullen de studenten:
- Alle basisbegrippen van springstoffen, kruiten en pyrotechnische materialen kunnen uitleggen en interpreteren
- Algemene fysico-chemische eigenschappen van energetische materialen kunnen berekenen
- Performanties van springstoffen (brisantie, kracht, vermogen) en van kruiten (kracht, arbeid) kunnen evalueren
- Veiligheidsparameters van energetische materialen kunnen evalueren
- Detonerende en deflagrerende pyrotechnische ketens correct beschrijven en ontwerpen
- Experimentele resultaten van testen op springstoffen en kruiten kunnen interpreteren
- Fysische modellen van thermische explosies kunnen toepassen en interpreteren
- Thermisch gedrag van explosieve ladingen individueel kunnen berekenen en modelleren
- Uitgevoerde berekeningen en simulaties op een wetenschappelijke wijze kunnen rapporteren
Vereiste voorkennis (WA314 - Energetische materialen en propulsieve kruiten)
ES126, ES221, ES112, ES113, ES114, ES121, ES126
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES112 Inleiding tot de hogere wiskunde, informatica en programmeertalen
- Ba 1 POL (Sem 1) ES113 Algemene scheikunde
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Inleiding tot de klassieke mechanica
- Ba 1 POL (Sem 2) ES121 Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen
- Ba 1 POL (Sem 2) ES126 Thermodynamica
- Ba 2 POL (Sem 2) ES221 Numerieke methodes
De cursus WA314 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma 1 POL (Sem 2) WA421 Guided weapons
Cursusmateriaal (WA314 - Energetische materialen en propulsieve kruiten)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Referenties (WA314 - Energetische materialen en propulsieve kruiten)
- J. Akhavan, Chemistry of Explosives
- J.A. Zukas and W.P. Walters, Explosive Effects and Applications
- M.Suceska, Test Methods for Explosives
- P.W. Cooper, Explosives Engineering, Wiley-VCH
Werkvormen (WA314 - Energetische materialen en propulsieve kruiten)
- Doceren
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
CS327: Internationale veiligheid
Titularis:
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Nathalie MARCUS (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. MA Michaël ALEXANDRE
ECTS: 3
Opmerking:
Deze cursus wordt niet gevolgd door leerlingen Gp B, zij volgen de cursus SM011 - Airplane performance
Contacturen:
Les: 24 Hr; praktisch werk: 3 Hr; bezoek: 3 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: 10
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (CS327 - Internationale veiligheid)
Deze cursus verkent enkele van de meest urgente en interessante politieke en veiligheidskwesties in de wereld van vandaag die een impact hebben op het Belgische veiligheids- en defensiebeleid.
Deze cursus is een introductie in de internationale politiek, vooral voor studenten die nog geen basisopleiding in de politicologie hebben genoten.
Het doel voor de studenten is om specifieke vaardigheden en instrumenten te verwerven die nodig zijn om de mondiale veiligheidsomgeving, de toekomstige uitdagingen, de veranderende aard ervan in een geglobaliseerde wereld en een basiskennis van de belangrijkste internationale organisaties op het gebied van vrede en veiligheid te bestuderen.
De cursus is verdeeld in drie delen:
- In de eerste plaats bestuderen we de term veiligheid. Daarbij analyseren we zowel de traditionele als de opkomende bedreigingen
- In het tweede deel zullen we kijken naar de meest relevante internationale organisaties op het gebied van vrede en veiligheid: structuur, samenstelling, belangrijkste doelstellingen en de uitdagingen waarmee ze momenteel worden geconfronteerd
- Tot slot zal de cursus zich richten op het Belgische veiligheids- en defensiebeleid in het licht van de huidige veiligheidskwesties en onze betrokkenheid bij de belangrijkste intergouvernementele organisaties
Het dagelijkse werk zal bestaan uit een Research Paper (groepswerk) op basis van de Conflictanalyse-methodologie
De methode zal tijdens sessie 4 worden toegelicht.
Conflictanalyse is EEN van de DRIE stappen in conflictbeoordeling, het wordt hier het model van het DFID (Department For International Development, GBR)gebruikt.
Conflictanalyse is eigenlijk een systemische analyse van de elementen van een conflict, een methode die wordt gebruikt om regeringen, NGO´s en vredesorganisaties te helpen. Deze methode wordt ook gebruikt om toekomstig beleid en toekomstige strategieën (interventies) van de verschillende actoren te ontwikkelen.
Het bezoek duurt maximaal een halve dag (afhankelijk van de mogelijkheden en agenda´s) en vindt plaats in Brussel bij een internationale intergouvernementele organisatie. De theoretische inhoud van deze IGO is beschikbaar op BelADL en wordt vervolgens geïllustreerd door een bezoek aan de organisatie.
Eindcompetenties (CS327 - Internationale veiligheid)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (CS327 - Internationale veiligheid)
De complexiteit van mondiale of regionale "governance" op het gebied van veiligheid en de hedendaagse politieke en/of veiligheidsvraagstukken begrijpen (op basis van kennis van termen en concepten en van de modellen die in de internationale veiligheid worden gebruikt):
- Bespreken en debatteren (vergelijken, in kaart brengen, koppelen en/of verbinden) van actuele veiligheidskwesties (na identificeren, interpreteren)
- Leg de gevolgen hiervan voor het Belgische veiligheids- en defensiebeleid uit
- Het uitvoeren en presenteren van eenvoudig onderzoek op het gebied van de politieke wetenschappen (het identificeren van bedreigingen en actoren, het illustreren en/of categoriseren ervan, het structureren van de verklarende elementen van hun acties en het ontwikkelen van hypothesen over hun motivaties en over de waarschijnlijke toekomst van een conflict)
Vereiste voorkennis (CS327 - Internationale veiligheid)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL116 Communicatietechnieken
De cursus CS327 wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis
Cursusmateriaal (CS327 - Internationale veiligheid)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Referenties (CS327 - Internationale veiligheid)
Handboek:
- Seeking Security in an Insecure World, 3rd Edition (2016), Dan CALDWELL & Robert E. WILLIAM JR.; Rowman & Littlefield; ISBN-13: 978-1442252141
De studenten moeten dit handboek voor het tweede lesuur hebben gekoch
Bijkomende informatie zal beschikbaar zijn via de cursusverantwoordelijke (Via BelADL)
Werkvormen (CS327 - Internationale veiligheid)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
Deze cursus is gebaseerd op lessen, voorbereid a.d.h.v de verplichte lectuur. De lessen behandelen de onderwerpen uit het handbook in ruime zin en aan de hand van relevante voorbeelden.
De studenten komen voorbereid naar de les: ze hebben de verplichte lectuur gelezen (inclusief een samenvatting in 5 punten) en hebben zich geïnformeerd over de recente ontwikkelingen in de international politiek.
Alhoewel dat de lessen voornamelijk ex cathedra zijn, zal er toch tijd besteed worden aan discussies over de verplicht lectuur evenals aan recente en relevante evenementen (studenten leiden de discussie/ het debat). De studenten worden dus aangemoedigd hun kritische instelling verder te ontwikkelen.
SM011: Airplane performance
Course holder:
Professor Dr. Ir Eric COLON (0 ECTS)
Other teachers:
Captain-Commandant Pilot Ir Jan VERCAUTEREN (3 ECTS)
ECTS: 3
Remark:
This course is for cadets Gp B in place of CS327
Contact hours:
Class: 16 Hr; practice: 14 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 0
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 10.0
Weight factor for the exam: 20.0
Exam type: written
Useful information related to the exam: multiple choice
Content (SM011 - Airplane performance)
- 080 00 00 00 PRINCIPLES OF FLIGHT
- 081 00 00 00 PRINCIPLES OF FLIGHT – AEROPLANE
- 081 04 00 00 STABILITY
- 081 04 01 00 Condition of equilibrium in steady wings level flight
- 081 04 02 00 Methods of achieving balance
- 081 04 03 00 Static and dynamic longitudinal stability
- 081 04 04 00 Static directional stability
- 081 04 05 00 Static lateral stability
- 081 04 06 00 Dynamic lateral/directional stability
- 081 05 00 00 CONTROL
- 081 05 01 00 General
- 081 05 02 00 Pitch control
- 081 05 03 00 Yaw control
- 081 05 04 00 Roll control
- 081 05 05 00 Interaction in different planes (yaw/roll)
- 081 05 06 00 Means to reduce control forces
- 081 05 07 00 Mass balance
- 081 05 08 00 Trimming
- 081 06 00 00 LIMITATIONS
- 081 06 01 00 Operating limitations
- 081 06 02 00 Manoeuvring envelope
- 081 06 03 00 Gust envelope
- 081 08 00 00 FLIGHT MECHANICS
- 081 08 01 00 Forces acting on an aeroplane
- 081 08 02 00 Asymmetric thrust
- 081 08 03 00 Emergency descent
- 081 08 04 00 Typical points on polar curve
- 081 08 05 00 Wind shear
Learning outcomes (SM011 - Airplane performance)
- Academic knowledge and basic understanding in the Engineering and Military Sciences
- Applying relevant and valid information to devise arguments, solve problems, formulate recommendations and/or make decisions in the field of Engineering and Military Sciences
Goals (SM011 - Airplane performance)
At the end of the course, the student is expected to:
- Explains the Principles of Flight and the parameters influencing aircraft performance
- Applies the Principles of Flight to the resolution of simple exercises
At the end of the course, the student is expected to meet the requirements of European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots Licence (ATPL) “learning objectives” pour la partie "Principles of Flight" (LOs 080 POF - Annex II to ED Decision 2016/008/R M. SUBJECT 081 — PRINCIPLES OF FLIGHT (AEROPLANE)).
Prerequisites (SM011 - Airplane performance)
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 POL (Sem 1) ES114 Fundamentals of classical mechanics
- Ba 1 POL (Sem 2) ES125 Classical mechanics of solid bodies
- Ba 3 POL (Sem 1) ES312 Fluid mechanics and energy conversion
The course SM011 is not mentioned as a prerequisite for other courses
Course material (SM011 - Airplane performance)
- Manual (made available)
- Slides (electronic or printed)
JAA ATPL BOOK 13 - Oxford Aviation Jeppesen - Principles of Flight (approved)
References (SM011 - Airplane performance)
Didactic means (SM011 - Airplane performance)
- Teach
- Closed task
CL316: Tweede landstaal (Frans)
Titularis:
De Heer Lic. Jean HARGOT (3 ECTS)
Repetitoren:
Mevrouw Lic. Nathalie CALLENS
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Hilde COUCKE
De Heer Lic. Dominique DUMONT
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Jean-Louis HINGOT
Mevrouw Rosetta PANZERA
De Heer Lic. Christian STEEN
ECTS: 3
Contacturen
Practisch werk : 45 Hr
Evaluatie
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 2
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 30.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 0.0 (voor deze cursus is er geen examen)
Inhoud (CL316 - Tweede landstaal (Frans))
- Verwerving van militaire en algemene woordenschat via het bestuderen van teksten en video-opnames
- Mondelinge uiteenzettingen
- Samenvattingen van teksten
- Voeren van debatten
- Analyseren en bespreken van bepaalde huidige thema’s waarrond groepsdiscussies worden georganiseerd
- Uitleg van grammaticale regels
- Techniek van het schriftelijk verslag van een videodocument
- Herhaling van grammatica en woordenschat met het oog op actieve mondelinge en schriftelijke taalbeheersing en communicatie
- Kritische analyse van bronnen (teksten, opnames, films, ...)
- Bevorderen van de communicatieve competentie en aandacht voor de specifieke culturele contexten
- Boekbespreking
Eindcompetenties (CL316 - Tweede landstaal (Frans))
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau C1 voor luisteren en lezen en niveau B2 voor spreken en schrijven in de tweede taal (Gemeenschappelijk Europees ReferentieKader GERK)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt.
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt.
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
Leerdoelstellingen (CL316 - Tweede landstaal (Frans))
- Luistervaardigheid en spreekvaardigheid: de inhoud van een mondelinge uiteenzetting begrijpen over een hele reeks onderwerpen wanneer standaardtaal wordt gebruikt
- Op duidelijke wijze over een hele reeks onderwerpen mondeling en schriftelijk verslag kunnen uitbrengen en een eigen standpunt verwoorden
- Over algemene onderwerpen met een moedertaalgebruiker een gesprek voeren zonder dat uw uitdrukkingsvermogen ervaren wordt als een belemmering van de communicatie
- De inhoud verstaan van vrij complexe teksten die handelen over concrete of abstracte onderwerpen alsook van technische documenten die handelen over onderwerpen waar de leerling mee vertrouwd is
- De belangrijkste grammaticale regels kunnen toepassen
- op het vlak van internationale politiek kritisch kunnen analyseren om er de gevolgen voor de internationale veiligheid uit af te leiden. Erover een eigen standpunt kunnen verwoorden
Vereiste voorkennis (CL316 - Tweede landstaal (Frans))
Wezenlijke kennis van het Frans 2LT (taalexamen 2 Bachelor)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 POL (Sem 1) CL216 Tweede landstaal (Frans)
- Ba 2 POL (Sem 2) CL228 Tweede landstaal (Frans)
De cursus CL316 wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis.
Cursusmateriaal (CL316 - Tweede landstaal (Frans))
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Artikels
Syllabus: Cours de français multimédia
Krantenartikelen uit de voornaamste Franstalige geschreven media
Audiovisuele middelen: documentaires
Oefeningen en aanvullende literatuur worden eveneens ter beschikking gesteld op ILIAS.BE
Middelgroot woordenboek Frans-Nederlands
Nederlands-Frans, Van Dale
La conjugaison pour tous, Bescherelle, Hatier
Referenties (CL316 - Tweede landstaal (Frans))
Werkvormen (CL316 - Tweede landstaal (Frans))
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
DOCEREN: grammatica, woordenschat, analyseren van teksten
OPEN OPDRACHTEN: het schrijven van een tekst, het doen van opzoekingswerk in de bibliotheek, het collecteren van items die aan welomschreven eigenschappen voldoen
ONDERWIJSLEERGESPREK: teksten of video lezen en bespreken
GESLOTEN OPDRACHTEN: mondelinge uiteenzettingen, samenvattingen van teksten
CL317: English
Course holder:
Captain-Commandant Lic. Koen HEYLEN (3 ECTS)
Assistants:
Miss Lic. Silke GOMMERS
Mrs. MA Alexandra ARDELEAN
Captain Lic. Michaël HALENG
ECTS: 3
Contact hours:
Class: 45 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 1
Daily work: weight of the different evaluations: W1: 20%, O1: 80%
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL317 - English)
- Herhaling van essentiële elementen van de grammatica; samengestelde bijvoeglijke naamwoorden, connectoren, modaliteit, gerundium en infinitief en verdere herhaling van alle tijden
- Inleiding tot de woordenschat met betrekking tot een aantal dagelijkse onderwerpen: economie, cultuur, wetenschap, technologie, sociale media, internationale betrekkingen en organisaties, actualiteit, (geo)politiek, ethiek, wetgeving en het leger
- Biedt lees- en luistermateriaal van niveau 3 over de behandelde onderwerpen
- Biedt mondeling en schriftelijk materiaal van niveau 2 over de behandelde onderwerpen
Learning outcomes (CL317 - English)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: niveau 3 (“Professional”) in luisteren en lezen en niveau 2 (“Functional”) in spreken en schrijven in Engels (STANAG 6001)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen: vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Goals (CL317 - English)
Aan het einde van de cursus moeten de studenten niveau 2+ in luister- en leesvaardigheid en niveau 2 in schriftelijke en mondelinge uitdrukking hebben bereikt
Van hen wordt verwacht dat ze in staat zijn om:
- Mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen; feiten te vermelden; te vergelijken en contrasteren; eenvoudige instructies en aanwijzingen te geven; voorspelbare vragen te stellen en beantwoorden
- Concrete onderwerpen te behandelen zoals persoonlijke achtergrond, familie, interesses, werk, reizen en actualiteit
- Zinnen te combineren en te verbinden in paragrafen
- Begrijpelijk te zijn voor een moedertaalspreker, ook al kunnen er fouten in de uitspraak, woordenschat en grammatica voorkomen
- Schriftelijke en mondelinge taal te begrijpen die functies omvat zoals het formuleren van hypothesen, het ondersteunen van een mening, het verklaren en verdedigen van een beleid, argumenteren en bezwaar maken. Abstracte concepten te begrijpen in discussies over complexe onderwerpen (waaronder economie, cultuur, wetenschap, technologie) en in zijn/haar vakgebied.
- Eenvoudige en routinematige persoonlijke en professionele correspondentie en gerelateerde documenten, zoals memo´s, briefpapier, rapporten en privébrieven, te schrijven over onderwerpen die verband houden met het dagelijks leven, feiten te vermelden, instructies te geven, mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen, zinnen logisch te combineren en verbinden; alinea’s te contrasteren in rapporten en correspondentie.
Prerequisites (CL317 - English)
The student should have SLP level 2222 as described in STANAG 6001
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL118 English
- Ba 2 POL (Sem 2) CL217 English
The course CL317 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 3 POL (Sem 2) CL328 English
- Ma 1 POL (Sem 1) DS415 Introduction to engineering management
- Ma 2 POL (Module C2) (Sem 1) SM524 Numerical and experimental methods applied to continuum mechanics
Course material (CL317 - English)
- Manual (made available)
- Articles
"Intermediate English III" (2020)
"An English Grammar" (2016)
"Booklet C"
References (CL317 - English)
Didactic means (CL317 - English)
- Teach
- Demonstrate
- Educational conversation
- Class conversation
- Closed task
- Open task
CL219: German
Course holder:
Mr. Lic. Johan DE SMET (3 ECTS)
ECTS: 3
Remark:
Elective course for the cadets with English level SLP 3232
Contact hours:
Class: 45 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 2
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL219 - German)
- Basisgrammatica
- Woordenschat gericht op (voornamelijk) mondelinge communicatie in modern Duits
- Lees-, luister- en spreekoefeningen
- Kennismaking met Duitse samenleving en cultuur
- Actualiteit
Learning outcomes (CL219 - German)
- Academische kennis en basiskennis in het domein van Ingenieurs- en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Ingenieurs en Militaire Wetenschappen
Goals (CL219 - German)
De niveaus A1 tot C2 verwijzen naar het Gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen
- Beginners (A1/A2) kunnen:
- Korte en eenvoudige teksten begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Korte en eenvoudige vragen en boodschappen begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven, op voorwaarde dat de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en zijn taalgebruik aanpast
- Zich verstaanbaar maken en eenvoudige conversaties voeren over concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Gevorderden (B1/B2) kunnen:
- De hoofdzaken begrijpen uit teksten over vertrouwde of actuele onderwerpen
- Vragen en boodschappen in de standaardtaal begrijpen die betrekking hebben op vertrouwde of actuele zaken
- Zich uitdrukken over vertrouwde onderwerpen en persoonlijke interesses; vertellen over ervaringen en gebeurtenissen
- Ver gevorderden (C1/C2) kunnen:
- Bijna alles begrijpen wat ze lezen en horen in de standaardtaal
- Informatie uit schriftelijke en mondelinge bronnen samenvatten en parafraseren; argumenten gebruiken
- Zich spontaan, vlot, duidelijk en genuanceerd uitdrukken over complexere thema´s
Prerequisites (CL219 - German)
Normaal hebben studenten die deze cursus volgen, de cursus CL119 gevolgd. Toch is dat geen verplichting. Voorkennis is dus niet vereist. Al wie geslaagd is voor de SLP-test Engels (niveau 3232) mag de lessen Duits volgen. Binnen een groep zijn verschillende niveaus mogelijk. In de mate van het mogelijke houdt de docent rekening met verschillende niveaus van voorkennis.
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 POL (Sem 1) CL119 German
- Ba 2 POL (Sem 2) CL219 German
The course CL319 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 3 POL (Sem 2) CL320 German
Course material (CL219 - German)
- Syllabus: grammatica, teksten, oefeningen
- Audiovisueel materiaal
- Websites
References (CL219 - German)
Didactic means (CL219 - German)
- Teach
- Demonstrate
- Class conversation
- Open task
Lessen in kleine groepen
Woordenschat en grammatica
Teksten (geschreven, gesproken), websites, film(fragmenten),...
Lees-, luister-, spreekoefeningen